Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

НСИ: Отслабване на потребителските нагласи в началото на второто тримесечие

През април 2018-а година общият показател на потребителското доверие в България се понижава с 0,7% спрямо равнището си в началото на годината, когато се повиши с 1,9 пункта, като слабото влошаване се дължи изцяло на понижаване на доверието сред градското население, показва редовно тримесечно проучване на Националния статистически институт.

Това представлява влошаване на потребителските нагласи за трети от последните четири тримесечие и след като точно година по-рано (през април 2018-а) съответният индекс достигна най-високо ниво от пролетта на 2007 година насам.

Наблюдава се известна негативна промяна спрямо предходното проучване на НСИ по отношение на мненията на българските потребители за развитието на общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца. Това обаче се отнася за оценките на живеещите в градовете за разлика от населението в селата, което изразява по-малка негативна нагласа спрямо предходното проучване от януари.

                                                                 Графика на потребителските нагласи

Снимка

Прогнозите за следващите дванадесет месеца обаче са по-неблагоприятни както на градското, така и селското население, в резултат на което общият балансов показател за нагласите в бъде намалява с 2,1 пункта.

По-негативни в сравнение с три месеца по-рано са и на мненията на потребителите по отношение на финансовото състояние на техните домакинства през последните дванадесет месеца, както и очакванията им за следващите дванадесет месеца.

По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца прогнозите също се измества към по-умерени в резултат на което съответният балансов показател се понижава с 4,4 пункта.

Потребителите считат, че през последните дванадесет месеца има покачване на потребителски цени, но с по-слабо темпо спрямо оценките през януари, като и инфлационните потребителски очаквания за следващите дванадесет месеца са по-слабо изразени.

Проведената през април анкета на НСИ отчита известно подобрение с 2,0 пункта на общата оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, както и по-благоприятни нагласите на потребителите да  извършват такива разходи през следващите дванадесет месеца.

Трябва да се има предвид, че показателят "доверие на потребителите" на НСИ представлява средно аритметично на балансите на очакванията за развитието през следващите дванадесет месеца на финансовото състояние на домакинствата, на общата икономическа ситуация в страната и на спестяванията на домакинствата и безработицата, като последният баланс се взема с обратен знак.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна