Потребителските нагласи в Германия за май стабилизираха на априлското нито благодарение на подобрение на очакванията за личните доходи и на желанието за бъдещи покупки, но при отслабване на икономическите очаквания, показват резултати от последното проучване на немския институт GfK.
Индексът на GfK, определящ бъдещите потребителски нагласи за май 2019-а година, остана в 4-месечното априлско дъно от 10,4 пункта при осреднени очаквания на финансовите пазари за негово слабо понижение до 10,3 пункта.
"Отслабването на икономическата активност в световен план, несигурността около процеса на Брекзит и постоянният търговски конфликт със САЩ доведоха наскоро отново до слабо увеличение на рисковете от рецесия", заявиха от базираната в Нюрнберг компания за пазарни изследвания.
Трябва да се има предвид, че през последните години разходите на домакинствата се превърнаха в основен двигател за икономическата експанзия в Германия, намирайки подкрепа от рекордно високата трудова заетост, от все по-голяма сигурност на работните места, от увеличаващите се с по-добро темпо заплати, от сдържаната инфлация и от ниските разходи по заемите. Днешната стабилизация на индекса GfK предполага, че разходите на домакинствата ще останат относително сдържани и през второто тримесечие, но въпреки това продължава да се очаква, че вътрешното търсене вероятно ще бъде единственият двигател на растежа на най-голямата европейска икономика през настоящата година, тъй като в същото време германските износители продължава да изпитва трудности от глобалното икономическо забавяне, търговските спорове и несигурността около Брекзит.
Институтът GfK използва три подиндекси - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонност да се купува - за текущия месец (в конкретния случай за месец април), за да определи настроенията за следващия месец (за май 2019-а).
За разлика от стабилизацията на водещия GfK индикатор, индексът на икономическите очаквания на германските потребители спадна рязко до 6,1 пункта, след като през март нарасна силно до 11,2 пункта за пръв път от пет месеца насам. По този начин индексът на икономическите очаквания се върна недалеч от неговото многогодишно дъно през февруари на ниво от едва 4,2 пункта (най-ниско ниво на индекса от март 2016-а година).
Потребителите обаче са по-оптимистично настроени по отношение на бъдещите им доходи с оглед на растящата заетост и на заплащането на труда. Индексът, оценяващ очакванията за потребителските доходи в бъдеще, се повиши през април до 58,4 пункта от 55,9 пункта през март.
Индексът, измерващ желанието на германските потребители за покупки на скъпо струващи стоки, такива като автомобили мебели и техника за дома, също нарасна през април до 54,8 пункта от 50,2 пункта месец по-рано, когато достигна най-ниско ниво от повече от две години насам.
"Тъй като развитието на трудовия пазара остава солидно въпреки слабия икономически период, потребителите очевидно все още не виждат причина да изоставят оптимизма по отношение на техните доходи", посочи институтът GfK.