Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Избрано от колекцията на Радио България...

Нетрадиционните великденски яйца, сътворени от български майсторки

| обновено на 18.04.20 в 11:16

Яйцата са неизменен символ на светлия празник Великден. Някогашните традиционни технологии на „изписване” се възраждат, появяват се нови, а сръчните ръце на българските майсторки неуморно творят, превръщайки яйцата в произведения на изкуството. В работата си те използват както естествени черупки, така и основи от най-разнообразни материали.

Великденски яйца с картини на светци изработва Мира Петкова. Основата е керамична заготовка, върху която с огромно внимание се наслагват другите материали. В работата си използва акрилна боя, варак, самосъхнеща теракота. Казва, че техниките не са сложни, но е необходимо време за съхнене на материалите, много важен е и изборът на подходяща картинка. Най-много време отнемат релефните орнаменти, които подчертават лика на светеца и го карат да изпъкне.

От религиозна гледна точка подготовка се изисква дотолкова, доколкото вярваш в Бог и тогава можеш да създаваш тези неща. Атеист не знам дали ще може да ги направи – смята Мира Петкова и подчертава: – Това не са икони, но който желае може да ги освети в църквата. Доставя ми удоволствие да ги изработвам. Всяко яйце е уникално заради различните детайли.

Бод след бод се раждат нежните великденски яйца на Любомира Заркова.

Бродираните яйца са красив акцент към великденската украса и подходящ подарък за хората, които обичаме – казва Любомира Заркова. – Най-често се пресъздават класически мотиви за Великден – яйца, върбови клонки, пилета, патета, зайчета, цветя, а напоследък и шевици, които пресъздаваме от бродериите на нашите баби.



Яйцата, изработени в тази техника, представляват ръчна бродерия, монтирана върху стиропорена основа. Извезаният подходящ красив мотив се поставя от лицевата страна, а от обратната се слага плат с цветя или друг десен, след което яйцето се украсява с ширити, панделки, цветя и пеперуди. По думите на Любомира, най-трудно е оформлението на яйцето и изпъването на панамата така, че да няма гънки и да е центрирана много точно, за да изглежда добре.

Цветислава Лозанова е декоратор, и с времето е усвоила достатъчно различни техники, които развива и съвместява една с друга. В резултат се появяват яйца, поразяващи с разнообразие и творческо въображение.

Рисувам предимно върху дървени яйца, но най-много обичам естествена черупка, като за мен красотата ѝ е в гравирането, защото тогава яйцата изглеждат най-изящни – споделя Цветислава Лозанова. – След като подготвя основата, започвам да рисувам, гравирам, моделирам, правя декупаж. Използвам само материали на водна основа, често работя импровизирано. За гравирането обаче се налага да мисля над модела и да обмислям техниките, за да стигна до финала, който бих желала да получа.



Почти готовото яйце бавно се запечатва с многократно полагане на лак, за да изглежда като порцеланово, с гладка повърхност и дълбочина на изображението, а отделните елементи се подчертават с контури. 

Росица Русева използва старинната техника иглонабиване, или казано по друг начин – рисуване с вълна. Това е традиционен начин на декорация, не само на великденски яйца. Често основата е стиропорена, за да е по-правилна формата на яйцето, но може да се работи и само с вълна.

Използвам чиста българска вълна – уточнява Росица Русева. – Работи се със специални игли, с които се рисува върху яйцето. Повечето идеи се раждат сами, в процеса на работа. А тайната на яйцата от плъстена вълна е в многото любов и търпение, защото човек трябва да ги прави с голямо желание.

Творческият поглед превръща великденските яйца в красиви и оригинални дизайнерски сувенири, в прекрасен спомен, който остава за дълги години, и ни радва с изящност и неповторимост на изработката.

Снимки: личен архив

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени