Пореден разкол в италианското правителство предизвика въпросът, дали Рим трябва да се включи в мащабната китайска инфраструктурна програма „Един пояс, един път“, която ще прекоси Азия, за да стигне до ключови европейски търговски хъбове, пише „Политико“.
Около 13 европейски страни (по данни на запознати включително България - б.р.) имат желание да се включат в проекта. Но Вашингтон и Брюксел са дълбоко притеснени, че включването на Италия, която е част от Г-7, ще даде по-голяма тежест на новия Път на коприната, смятан от тях за стратегическа заплаха.
Италианският премиер Джузепе Конте и вицепремиерът Луиджи ди Майо от движение „Пет звезди“ заявиха, че предложеното споразумение с Пекин, което няма силата на международен договор, няма да омаловажи алианса на Рим със САЩ и ЕС.
Но другият вицепремиер Матео Салвини, лидер на „Лига“, зае по-предпазлива позиция. Той предупреди тази седмица, че ще каже „не“ на инициативата, „колонизираща Италия“ и посочи, че страната му „трябва внимателно да оцени ефекта за стратегически сектори като телекомуникации и инфраструктура“.
5-страничният меморандум, с копие от който разполага „Политико“, очертава основните сфери на сътрудничество. Те са: диалог в политиката, включително работа с Азиатската банка за инфраструктурни инвестиции; транспорт, логистика и инфраструктура; премахване на търговски и инвестиционни бариери.
Тази седмица анонимен източник от Брюксел съобщи, че меморандуми за намерение да сътрудничат с Китай са подписали вече 13 страни от Европейския съюз. Подобен документ на подготвяния от Рим и Пекин планират да подпишат България, Хърватия, Чехия, Естония, Унгария, Гърция, Литва, Латвия, Малта, Португалия, Полша, Словакия и Словения.