Европейската агенция по безопасност на полетите издаде директива по безопасност, касаеща самолетите Боинг 737 Mакс 8/9. Във връзка с нея Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация” издаде необходимите указания, ограничаващи полетите на тези самолети в българското въздушно пространство, включително и за излитащите, и за кацащите на българските летища, с изключение на полетите за пребазиране/ремонт. Също така ще бъде гарантирано обслужване и безопасно кацане на самолетите от същия тип в случай на възникване на извънредна или аварийна ситуация.
Самолет Боинг 737 Mакс, който изпълняваше полет от Хургада до Амстердам, снощи кацна безаварийно на летище София с около 200 пътници на борда. Той има право да излети без пътници и товари и без комерсиална цел по преценка на авиокомпанията до дестинация, която ще му окаже техническо обслужване. Това поясни за "Хоризонт" Станимир Лешев, директор на Главна дирекция "Въздухоплавателна администрация". За пътниците авиокомпанията е изпратила друг самолет и те трябва да излетят за Амстердам днес.
Относно потребителската защита правата на пътниците са гарантирани съгласно европейското право, като задължение на авиокомпанията е в подобни случаи да осигури напитки, храна и хотел. Пътникът може да бъде премаршрутиран, а може да се откаже от този вид транспорт и да го смени с друг. Може да претендира за обезщетение, отбеляза Лешев.
Ако има съмнения за безопасността, е редно самолетите да бъдат ограничени. От друга страна, производителят "Боинг" каза, че самолетите са безопасни и Американската авиационна администрация не взе мерки по ограничаване на полетите с тях в Северна Америка, отбеляза журналистът Александър Богоявленски.
Озадачава ме факта, че решението беше взето толкова експедитивно. Във въздуха преди забраната имаше между 350 и 370 самолета от тази серия. В чисто технически план трябва да запазим мълчание, докато не станат ясни причините за инцидента в Етиопия. Спекулациите са излишни, подчерта Богоявленски.
"Боинг" обяви, че ще предприеме мащабен софтуерен ъпдейт. До момента са изпълнени няколкостотин хиляди полета с Боинг 737 Макс, допълни Александър Богоявленски. Той припомни, че не е безпрецедентен случай цял флот самолети да бъде приземен.
Боинг 787 в началните си години срещна сериозни проблеми в привеждането си в експлоатация. В промеждутък от 40 дни той беше приземен, докато производителят не отстрани проблема. За съжаление, това се случва за втори път и се отразява на капитализацията на компанията, каза още експертът.
Още по темата чуйте в звуковия файл.