През януари продажбите на дребно в Германия отбелязаха изненадващо силно повишение, компенсирайки напълно солидния спад от декември, показват данни на федералната статистика Destatis, които могат да дадат повод на надежда за подобряване на водещата европейска икономика след слабото ѝ представяне през последното тримесечие на 2018-а година.
Продажбите на дребно нараснаха през януари на месечна база с 3,3%, заличавайки декемврийския спад с 3,1% (възходяща ревизия от предишна оценка на Destatis за понижение с 4,3%), докато очаквания на финансовите пазари бяха за по-скромен подем с 2 на сто. Това представлява най-солиден месечен ръст на търговията на дребно в Германия от октомври 2016-а година насам.
В същото време продажбите на дребно на годишна база (отчитайки инфлацията) се повишиха през януари с 2,6% след спад с 1,6% в края на 2018-а (възходяща ревизия от спад с 2,1%) и осреднена прогноза за растеж с 1,2%, отбелязвайки по този начин най-добър подем от октомври насам.
Продажбите на храни, напитки и тютюневи изделия нараснаха на годишна база с 2,7%, а на нехранителните стоки - с 2,3 на сто. Скок с 6,2% отбелязаха и продажбите по интернет и по пощата.
През последните години частното потребление беше ключов двигател за немския икономически растеж, тъй като германците се възползваха от рекордната заетост, сигурният трудов пазар, повишаващите се заплатите и ниските разходи по заеми, но въпреки това потреблението на домакинствата започна да отслабва през последните шест месеца на 2018-а година.
Силните данни на Destatis за януари са добър предварителен сигнал и са факт, след като по-рано тази седмица икономическият институт GfK отчете стабилизация на нагласите на германските домакинства за март, въпреки че в същото време потребителите продължават да са по-песимистично настроени относно икономиката на страната.