Потребителските нагласи относно икономическото развитие на САЩ се влошиха през януари по-силно от прогнозата в резултат най-вече на рязко отслабване на очакванията за представянето на американската икономика в бъдеще, показват резултат от последно проучване на компанията Conference Board.
Индексът на потребителското доверие падна до 120,2 пункта от 126,6 пункта през декември и осреднена прогноза за индекс на ниво от 124,0 пункта. Това е най-ниско ниво на доверието на американските потребители от юли 2017-а година насам и след като само три месеца по-рано (през октомври 2018-а) потребителските нагласи достигнаха най-високо ниво от септември 2000-а година (индекс на ниво от 137,9 пункта).
"Потребителското доверие се понижи през януари, следвайки влошаването през декември", посочи Лин Франко, която е директор на проучването на Conference Board. "Индексът, оценяващ текущата ситуация, е практически непроменен, което предполага, че икономическите условия остават благоприятни. Бъдещите очаквания обаче се влошиха рязко, тъй като нестабилността на финансовите пазари и частичното спиране на работата на федералното правителство (т.нар. "шътдаун") за 35 поредни дни изглежда са повлияли на американските потребители. Шокови събития като правителствения "шътдаун" оказват силно, но временно негативно влияние върху доверието на потребителите. Така че изглежда, че спадът през този месец е по-скоро резултат от временен шок, отколкото да е предшественик на значително икономическо забавяне през следващите месеци", допълни Лин Франко.
Индексът, измерващ оценката на американските потребители за текущите икономически условия в страната (въз основна на тяхната оценка за текущите бизнес и условия на трудовия пазар), се понижи слабо през януари до 169,6 пункта от 171,6 пункта през декември, докато индексът на потребителските очаквания за икономическата активност през следващите шест месеца (въз основна на краткосрочните бъдещи очаквания за доходите, бизнес и условията на трудовия пазар) се срина рязко до 87,3 пункта от 99,1 пункта през предишния месец, достигайки най-ниско ниво от октомври 2016-а година.
Процентът на потребителите, които определят като "добри" настоящите бизнес условия остана почти без промяна на ниво от 37,4%, докато процентът на американците, определящи бизнес условията като "лоши", се понижи до 11,1% от 11,6%.
Потребителските нагласи относно бъдещите бизнес условията в краткосрочен план обаче са по-песимистичен през януари, процентът на анкетираните, които очакват подобряване на условията за бизнес през следващите шест месеца, се понижи от 18,1% до 16,0% при увеличаване от 10,6% до 14,8% на тези, които прогнозират влошаване на бизнес условията в близко бъдеще.
Индексът на компанията Conference Board, определящ като "трудно" намирането на работа в САЩ, се повиши слабо през януари до 12,9% от 12,2%, докато индексът, определящ наличието на работни места като "изобилно", се понижи до 45,5% от 46,6%.