„Нещата са дори много по-прости, защото много по-лесно би могло да се промени производството, отколкото потреблението. Голямата заблуда на политиците, но и на обществото е, че този колективен проблем - кризата с климата, може да се реши индивидуално“, каза д-р Копац в интервю за предаването „Събота 150“ на програма „Хоризонт“.
„ Ако например увеличите данъците, което аз по принцип подкрепям, и с тези увеличени приходи подпомагате обществения транспорт, тогава ще прехвърлите проблема върху отделните потребители“, обясни той.
„Екорутина“ - с тази концепция за промяна на рамковите условия, а не на начина ни на живот, д-р Михаел Копац от института за изследвания на климата, околната среда и енергетиката пожъна голям успех сред специалистите. Според него обратът в опазването на климата няма да се случи в главите на хората, както твърдят политиците, а едва след промяна на „правилата на играта“.
„Въпрос на живот и смърт“ - така генералният секретар на ООН Антониу Гутериш видя кризата в глобалния климат. Не по-малко силни думи се чуха и от останалите водещи политици при откриването на конференцията за климата в Катовице преди дни.
„Това безпокойство световният елит изпитва от поне 10-20 години. Но готовността му на национално ниво за предприемане на мерки е много различна. Погледнете само американския президент Доналд Тръмп - той не ми изглежда особено обезпокоен“, каза д-р Копац.
Според него за отделните хора кризата с климата е много далечна и абстрактна тема и затова я загърбват. „Това е причината да твърдя, че трябва да завишим изискванията към производителите на автомобили. В рамките на ЕС това вече е факт. Стъпка по стъпка автомобилите, които не отделят вредни емисии, ще се превърнат в стандарт. Така условията за всички ще са еднакви - както за богатите, така и за бедните, просто защото няма да има други коли на пазара. Този стандарт може да бъде постигнат до 2033 г.“, обясни експертът.
Той смята, че при прехвърлянето на проблема върху потребителите те биха се почувствали натоварени с прекалено голяма тежест. Освен това от по-високите данъци страдат бедните.
„Фолксваген“ от друга страна не би имал никакъв проблем през 2033 г. да произвежда само автомобили без вредни газове, т.е. неутрални към климата. Това обаче може да стане само, ако „Фолксваген“ и всички останали производители са поставени при еднакви условия“, каза д-р Копац.
Той очаква от гражданите „не само да упражняват правото си на глас на всеки четири години, а да станат по-активни в протестите си срещу статуквото в политиката по климата“.
Обяснявайки теорията си за създаване на „екорутина“ д.р Копац каза, че не става дума за това всеки един поотделно да промени навиците си, като например кара по-рядко колата си. „Аз карам колело, дори и в лошо време… макар да осъзнавам, че на практика е безсмислено, защото съседите ми не живеят по същия начин“.
„Разходите на всеки от нас няма да се увеличат, ако влязат в сила нови, по-високи изисквания за автомобилите, ако колите ни станат по-леки, ако не отделят вредни газове. Разходите ни ще се увеличат, ако се въведе данък върху вредните емисии. Същото важи е за хранителните стоки. Те няма да поскъпнат, ако въведем нови стандарти. Примерът ми е с яйцата от свободни кокошки - изискванията значително се увеличиха, а цената на яйцата се покачи незначително“, обясни експертът.
И даде още един пример как изискванията към производителите водят до положителна промяна.
„И в България, като част от ЕС, електроуредите в момента имат разход на електроенергия в режим „стенд бай“ от 0,5 вата. Същите уреди, например телевизорите, преди 10-15 години също имаха тази функция „стенд бай“, т.е. изключвахме ги от дистанционното, но те оставаха свързани за мрежата. Но тогава, в този режим, всеки телевизор имаше разход от близо 30 вата“.
„Еко-рутината“ променя рамковите условия, така че отговорното поведение на отделния човек да не е от решаващо значение, каза д-р Копац
Чуйте цялото интервю в звуковия файл