Репортаж на Мила Младенова за предаването ''Хоризонт до обед''
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
"Трябва да се учим от добрия опит на нашите съседи. Има програми, в които се включват и нашата Родопска теснолинейка, и Шарганската осмица - един балкански продукт" - това каза в предаването "Хоризонт до обед" Даниела Стоева, която е управител на туроператорска фирма.
Съседна Сърбия дава добрия пример. Закритата през 70-те години на XX век железопътна линия Шарганската осмица вече е само туристически маршрут, покриващ 14 километра.
Перонът на гара Мокра гора оживява през топлите месеци на годината. Пролетта тук идват много деца на ученически екскурзии и зелени училища, а през лятото се посещава от туристи от цял свят. Пътуването с обичаното от всички парно локомотивче Чира е незабравимо преживяване. В тунела от паркинга към сградата на гарата историята на старата влакова линия на Шарганската осмица е разказана през карти, снимки и текст. Някога теснолинейката свързвала Белград с Адриатическо море до Дубровник, разказва туристическият водач в град Ужице Марко Ристовски:
"Железницата е функционирала от 1921 година до 74-та година. Изграждането й започва още през 1916-та по време на Първата световна война. След войната сръбското правителство решава да продължи изграждането на ЖП линията, но най-тежкият проблем при строежа е трасето от град Ужице до Вишеград. В участъка на възвишението Шарган на Мокра Гора е трябвало да се преодолее денивелацията от 300 метра. Чешки инженер дава предложение то да бъде изградено под формата на осмица, като жп линията минава през тунели и мостове. Строителството отнема цели четири години."
В миналото линията е свързвала три държави и хора от три вероизповедания
През 1925 година парното локомотивче Чира (наречено така гальовно, защото децата в Србия имитират влакчето като казват "пуф-паф, чи-чиии" и от там "Чи-ра") започва да се движи по баирите. Първото му пътешествие започва с цветя, духова музика и веселие, обяснява още Марко Ристовски:
"Тогава град Ужице е важен транспортен разпределителен център и оттук са тръгвали търговски и пътнически потоци към Адриатика, Истанбул и вътрешността на страната, към Босна и Черна гора. Години наред малкото влакче е важна връзка между населените места. Линията минавала през планините на три държави: Сърбия, Черна гора и Босна. Тя свързвала хора, с три вероизповедания - християни, католици и мюсюлмани. През 1974 година е взето решение линията да се закрие като непечеливша. Спирането на железницата е силно емоционален момент за хората, за които това е била най-удобната връзка през планината. Жените се облекли в черно, а хората плакали като за човек, с който се разделят, пишейки за него послания. Липсата на транспортна връзка довело и до замирането на малките населени места."
Във възобновяването на Шарганската осмица е намесено и пророчество
И тук в историята се преплита едно пророчество. В село Кремна семейството Митра и Милош Тарабич пророкуват, че влакчето ще пътува отново, разказва Невена Чепич от туристическата организация на Златибор:
"Те са били неуки хора от селото, но са имали способността да предвиждат да събитията. Тъй като не можели да пишат, посланията им записвал селският поп. Пророчествата им са свързани с живота в Югославия. Предсказали са са убийството на Сръбския крал Александър, Първата световна война, както и са предупредили, че ще се появи чудно приспособление, чрез което хората ще могат да видят какво се случва в другия край на света - което прави телевизорът. Предвидили са и това, че Шарганската осмица ще бъде възстановена, но хората ще се возят не по работа, а за почивка и развлечение."
Възстановяването се случва през 2000 година. Държавата полага усилия, за да може тази изключително красива част от линията да се експлоатира като туристически атракцион. От 2003-а жп линията от Мокра гора до Вишеград е напълно реновирана и официално става туристически маршрут с дължина 14 километра и много тунели. Реставрираните вагони пътуват 4 пъти дневно от Мокра Гора до Шарган. Трасето прави два кръга, за да преодолее височината, казва ръководител движение на гара Мокра Гора Здравка Райович:
"Хората обичат да се возят. Всички са много въодушевени. Някои хора идват тук всяка година, за да се возят на теснолинейката. Сега не вървят стари влакове, няма парни локомотиви, това е са само туристическа атракция. Тук хората могат да преживеят това, което е било в старите времена, когато парния локомотив с вагони е бил единственото превозно средство."