Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Повторният търг за продажбата на всичките 359 теснопътни товарни вагони по теснолинейката Септември - Добринище беше спрян. Остава надеждата БДЖ да използва тези товарни вагони с цел туризъм, както предлагат туроператори.
Линия № 16 от националната жп мрежа на България, или както е известна теснолинейката между Септември - Добринище, е единствената действаща теснопътна железопътна линия в България, с междурелсие 760 mm, която се използва както за превоз на пътници, така и като туристическа атракция. 125-километровото трасе минава през 12 гари и 13 спирки. Особеностите на този планински маршрут дават основание теснолинейката да бъде наречена „Алпийската железница на Балканите“. По трасето й се намира и най-високата гара на Балканския полуостров - гара Аврамово. Цялото жп трасе функционира целогодишно.
"Около 800 човека до 1000 пътуват ежедневно с четирите влака, които имаме в участъка Септември - Добринище. В почивните дни в последната една година забелязваме увеличаване на пътникопотока. Малки неорганизирани групи, които ходят на екскурзии в Банско, Велинград, Аврамово също в последно време стана доста интересна дестинация", разказа пред "Хоризонт" Петьо Кунчев - началник на превозна служба БДЖ "Пътнически превози" в Септември.
Парна композиция се използва като туристическа атракция по предварителна заявка
Парният локомотив, който се използва като туристическа атракция, е произведен през 1949 г. в Полша. Заедно с трите реставрирани вагона се движат само по заявка от туроператори, за да обслужват организирани групи от чужденци. От 18 организирани групи, само една е с български туристи.
"Сега, за 8 декември в състава на влак "Родопи" ще бъде включен отново вагон-ресторант. Този вагон беше възстановен от ръководството преди една година. Вагонът е оборудван с напитки, храна, телевизор има, зарядно устройство за мобилните телефони", пояснява Петьо Кунчев.
По данни на Национална компания "Железопътна инфраструктура" през последните пет години в ремонтни дейности са вложени почти 400 хиляди лева - от републиканския бюджет и собствени средства. По трасето на теснолинейката са извършвани основни и текущи ремонти на гарите, които включват дейности по покривите, изграждане на отоплителни инсталации, подмяна на електрически инсталации и водопроводи, ремонт на вътрешни помещения, обособяване на топла чакалня.
Преди година отвори врати Дом-музей на теснолинейката в гара Цепина. Сградата е ремонтирана и възстановена изцяло с доброволен труд в продължение на две години. Засега едва 500 души са посетили този музей, който не винаги е отворен за посетители.
Теснолинейката има важна социална роля и това я предпазва от закриване
Управителят на туроператорска фирма Даниела Стоева коментира, че теснопътната железопътна линия Септември - Добринище има важна социална роля и това я спасява от закриване. По думите й е добре, че се инвестират средства във възстановяването на гарите, но е изключително важно да се поддържа добре самото трасе на линията, така че то да не представлява опасност за движението.
Някои от старите теснопътни товарни вагони могат да бъдат използвани като туристическа атракция, категорична е Даниела Стоева:
"При желание, разбира се. Трябва да има желание от БДЖ да бъдат реконструирани и пригодени за туристическа цел. Те могат да бъдат трансформирани като кабриовагон например, на който по време на джаз феста в Банско да има един джаз оркестър, който да свири на определени отсечки от трасето."
Още за родопската теснолинейка слушайте в звуковите файлове.