Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Владимир Савов: Системата "бонус - малус" цели да дисциплинира водачите

Всички влизат в системата с базова цена, каза зам.-председателят на КФН

| обновено на 08.11.18 в 08:30
Снимка: БГНЕС

Въвеждането на лимити за неимуществени щети при „Гражданската отговорност“ ще се обсъжда днес в бюджетната комисия на парламента. Според текстовете съпругът, съпругата или партньорът на загиналия ще има право на 20 000 лева, а останалите близки - по 15 000 лева.

От застрахователния бранш предупредиха, че това ще оскъпи тройно задължителната полица и тя ще достигне средна цена от 1000 лева.

Преди дни Комисията за финансов надзор публикува дългоочакваната методология за въвеждането на системата „бонус-малус“. Според нея - шофьорите с много нарушения на пътя ще плащат до четири пъти по-висока застраховка.

В предаването „Преди всички“ заместник-председателят на Комисията за финансов надзор Владимир Савов обясни в предаването „Преди всички“ на „Хоризонт“ новата система.

„Целта ѝ е да разпредели цената на застраховката „Гражданска отговорност“ между по-недисциплинираните водачи, които извършват повече нарушения и съответно стават причина за повече ПТП-та, причиняват повече щети – те да плащат повече за „Гражданска отговорност“. Тези, които са изрядни, с времето да получават отстъпка от цената. Средната цена на пазара на „Гражданската отговорност“ от самото въвеждане на системата не би трябвало в краткосрочен порядък при равни други условия да се измени. За някои ще поскъпне, за други ще поевтинее, но средно от системата „бонус – малус“ тя трябва да остане същата“.

Дългосрочната цел на тази система е да адресира друг стратегически проблем - тежката ситуация с ПТП-тата, смъртността по пътищата, тежките травми, подчерта Савов.

По думите му се цели тази система да спомогне за това шофьорите да станат по-дисциплинирани и в дългосрочен порядък ситуацията да се подобри. Основният обект ще е колата – на нея се натрупва бонус или малус, посочи специалистът.

Ако човек иска да купи един автомобил, той трябва да обърне внимание дали той не е натрупал много малус и да отчете този фактор, отбеляза той.

Системата е планирано да влезе в действие от 1 януари 2019 г., каза Савов и уточни, че всички ще влязат в системата с базов клас, т.е. със същата застраховка, както и до момента, а на по-късен етап ще се начисляват бонус и малус. По думите му при закупена кола от чужбина, „Гражданската отговорност“ за нея също ще бъде с базовия клас.

Всички доводи по време на общественото обсъждане ще бъдат взети под внимание, каза Владимир Савов. Той е категоричен, че при обсъждането на „бонус-малус“ не са взети под внимание промените, които трябва да настъпят заради решението на ВКС за разширяването на кръга лица, които могат да получат обезщетение при смърт на пътя. По думите му това са два отделни въпроса.

Трябва да поддържаме финансовата стабилност на застрахователния сектор, така че да няма сътресения и да не се получават нежелани финансови последици, защото това ще се отрази отрицателно на цялата икономика, подчерта още Владимир Савов.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени