Собствениците на стари автомобили ще плащат по-висок данък от догодина. Това реши днес на второ четене парламентът, след като одобри окончателно новата формула за изчисляване на данъка върху моторните превозни средства.
В него ще се включат два компонента - имуществен, който е на базата на мощността на автомобила, и екологичен - базиран на екологичния стандарт. Около 70 % от собствениците на автомобили у нас ще плащат по-висок данък заради новата формула, приета на второ четене от депутатите в пленарната зала. По изчисления на опозицията - става дума за двойно по-висок данък, докато управляващите обещават, че ставката няма да е с повече от 30 % по-висока.
Според Евгения Ангелова от ГЕРБ хората ще бъдат натоварени допълнително с минимална сума, но това ще промени навиците им, които в момента не подкрепят опазването на околната среда:
„Хората биха предпочели да дадат, примерно 3000 лв. за стар автомобил - над 20-годишен, с по-ниска екологична оценка, вместо да дадат 3000 лева за автомобил, който е по-малък и има по-висока екологична оценка“, каза тя.
Данъкът върху старите автомобили ще се увеличи с до 50%, показват изчисленията на депутатите от БСП, които бяха представени по време на второто четене на промените в пакета от данъчни закони. За първи път във формулата се отчита и екологичният стандарт на моторното превозно средство.
Новата формула за изчисляване на данъка върху автомобилите включва два компонента - имуществен и екологичен. Имущественият е свързан с мощността на автомобила, което означава, че колкото по-голяма е тя, толкова по-висока ще е тази част на данъка.
Според Александър Иванов от ГЕРБ екологичният компонент обаче ще компенсира налога при новите автомобили.
„На по-новите автомобили, с по-висока екологична норма, данъкът ще бъде намален. Намаляване на замърсяването означава, на национално ниво, че смъртността може да бъде намалена с 4300 души на 107 000".
70% от автопарка в България обаче е стар и има много нисък екологичен стандарт, ако изобщо има такъв, допълни Филип Попов от левицата и попита:
„Кой замърсява повече, бедният човек, който минава 1000-2000 километра на година, за да стигне до болницата, примерно, която му е отдалечена, или богатият, който със скъпия си автомобил, ако ще и с Евро 10 да е, а не с Евро 5, който минава 100-200 000 на година?“.
Георги Свиленски от БСП попита: "Вдигайки данъка на един автомобил от 20 на 40 лв., двойно - ще накараме ли тези хора да слязат от автомобилите си, според вас?".
Павел Шопов от „Атака“ призова коалиционните си партньори от ГЕРБ да преосмислят предложението си:
„Ако този бюджет не е каца с мед, той е един голям кюп, делва с мед. Това не е постната пица отпреди 9 години. На този кюп с мед вие сипвате две лъжички катран. Борисов явно не ви е проследил. Сигурен съм, той не може да огрява навсякъде“.
До 30% увеличение на данъка очаква собствениците на стари автомобили, обясни председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова преди седмици.
„Данъкът на тези автомобили е изключително нисък, някои от тях плащат данък от порядъка на 6-7 лв., така че 30% не е сума, която би могла да има съществено значение“.
С промените в закона за местните данъци и такси се въвежда и възможността общините да обменят информация. По този начин няма да може повече от един имот да бъде регистриран като основно жилище, което е единственото с право на 50-процента отстъпка от данък „сгради“.
След като приключи гласуването на второ четене на данъчните закони, депутатите ще започнат работа по държавния бюджет.