През октомври 2018-а година общият показател на потребителското доверие в България се понижава с цели 3,2 пункта спрямо равнището от юли, когато се понижи с 0,6 пункта, като влошаването се дължи на отслабване на доверието както сред населението в градовете, така и в селата, показва редовно тримесечно проучване на Националния статистически институт.
Трябва да се има предвид, че това представлява намаляване на потребителските нагласи за второ поредно тримесечие, след като през април съответният индекс нарасна с 1,8 пункта, достигайки най-високо ниво от пролетта на 2007 година насам.
По-неблагоприятни спрямо предходното наблюдение са мненията за развитието на общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца, както и потребителските очаквания за следващите дванадесет месеца.
По отношение на финансовото състояние на домакинства през последните дванадесет месеца се наблюдава песимизъм в оценките на живеещите в селата за разлика от населението в градовете, което изразява по-малко негативна нагласа в сравнение с три месеца по-рано. Прогнозите за финансовото състояние през следващите дванадесет месеца обаче се влошават както сред градското, така и сред населението в селата, в резултат на което общият балансова показател се понижава с 5,4 пункта, отчита НСИ.
Графика на потребителските нагласи
Потребителите продължават да са на мнение, че през последните дванадесет месеца има повишаване на потребителските цени, като техните инфлационни очаквания се запазват и за следващите дванадесет месеца.
Настоящата икономическа ситуация в страната продължава да се оценява от по-голяма част от потребителите като неблагоприятна за спестяване. В същото време се влошават и очакванията им по отношение на възможността да спестяват през следващите дванадесет месеца.
Относно безработицата в страната прогнозите са, че ще има известно съкращаване на персонал през следващите дванадесет месеца, като според потребителите в градовете това съкращаване ще бъде с по-високо темпо.
Проведената през октомври анкета на НСИ отчита и леко влошаване на общата оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за покупки на предмети с дълготрайна употреба.
Трябва да се има предвид, че показателят "доверие на потребителите" на НСИ представлява средно аритметично на балансите на очакванията за развитието през следващите дванадесет месеца на финансовото състояние на домакинствата, на общата икономическа ситуация в страната и на спестяванията на домакинствата и безработицата, като последният баланс се взема с обратен знак.