На 29 септември завесата на Миланската скала тържествено се вдигна за дългоочакваната премиера на петия шедьовър на Джузепе Верди – операта “Ернани”. По либрето на Франческо Мариа Пиаве и световна премиера в театър Ла Фениче във Венеция, “Ернани” се завърна с нова продукция на сцената на Ла Скала след 36 години отсъствие и със специално посвещение: на изключителния изпълнител на вердиева музика маестро Тулио Серафин. След вълнуващи премиери на Миланска сцена по случай откриването на музикалните сезони през 1917 г., 1935 г., 1941 г., операта оставя незаличима следа с грандиозен спектакъл през 1969 г., с диригент Антонио Вото и звезден състав – Пласидо Доминго, Райна Кабаиванска и незабравимия Николай Гяуров! А последното представление за 20 век е през 1982 г., под диригентската палка на маестро Рикардо Мути и изпълнители Пласидо Доминго, Мирела Френи и Ренато Брусон. “Аз идвам отвъд границите на Италия и може би по-малко ме е страх. По-добре е да се сбърка, отколкото да не се постави на сцена тази изключителна опера!” шегува се интендантът на Миланската скала Александър Перейра. В септемврийския спектакъл имах удоволствието да проследя брилянтното дирижиране на вълнуващия интерпретатор на Моцарт и Вагнер, посветил на Верди голяма част от своята кариера – маестро Адам Фишер. След успех с “Хензел и Гретел” в миналогодишния сезон, отделни критики получи режисьорският избор на Свен-Ерик Бехтолф и неговият театър в театъра, както и сценографията – делo на Julian Crouch. Висока оценка за избора на костюми на Кевин Полард.
Бурни аплодисменти получи Франческо Мели в ролята на Ернани за своето шесто поредно Вердиево заглавие на Миланска сцена. “За мен това участие е истинско предизвикателство!Ернани е типична за тенор роля от ранния Верди, който събира много от миналото, подготвяйки бъдещето, но аз познавам добре и много обичам именно тази опера” споделя италианският тенор. След великолепна изява в ролята на Жерар в “Андре Шение” от 7 декември 2017 г., висока оценка за своето перфектно представяне получи Лука Салси, който ще редува участията в ролята на Дон Карло с друг обичан италиански баритон – Симоне Пиацола. След дебют през 2001 г. и последвали участия в “Силата на съдбата”, “Макбет”, “Фиделио”, “Кармен”, на сцената на Ла Скала триумфално се завърна басът Илдар Абдразаков, в ролята на Дон Руи де Силва. С нетърпение ще очакваме да го видим отново в “Атила” за откриването на новия сезон на Миланската скала на 7 декември, с диригент маестро Рикардо Шайи. След дебют в Ла Скала през 2010 г. в ролята на Амелия в “Симон Боканегра”, Мими през 2015 и 2017 г., отделни неточности в изпълнението в ролята на Елвира на сопрана Айлин Перез й донесоха критики от страна на присъстващите в Миланския театър. Силно участие и за Дариа Черний, Матео Десоле и Алесандро Спина. Бурни бяха протестите долитащи от ложата, когато между трето и четвърто действие завесата падна, за да позволи бърза смяна в декора, а на сцената неочаквано се появиха момичета с плакати “кратко прекъсване”. “Това не е вариете! Това е Верди! Това е Ла Скала” – бе реакцията на негодуващите в залата. Независимо от отделните критики, спектакълът завърши с 10-минутни аплодисменти: за хора с диригент Бруно Казони, за оркестъра и за целия великолепен състав! Това бе и признание за завръщането на “Ернани” – знамето на романтизма!