„Да си зададем въпроса как точно ще се конкурират застрахователите с НЗОК? Здравните вноски са фиксирани - не може да предложи по-изгодна цена, а самата здравна услуга не се предоставя нито от застраховател, нито от НЗОК, а от лечебните заведения в здравната система, а те са едни и същи. Както касата има договор, примерно с Александровска болницата, така и застрахователят ще има същия договор. Тук не можем да говорим за конкуренция. Ако някой иска да прави конкуренция и иска всички да са застрахователи, трябва да остави застрахователите сами да си мерят риска, да си правят разчети… и тогава те могат да се конкурират едни с други на база по-нисък разход за клиента. Освен това, обикновено застрахователите си изграждат собствени структури – лечебни заведения и си въртят парите в собствените структури, а това е абсурдно поведение, което в България би довело до изключителни разходи“.
Осигурителният модел работи на принципа на солидарността, а застрахователният – на принципа на риска. И двата могат да се допълват, но не и да се конкурират или заместват, допълни Семерджиев:
„Ако в бедна България излезете от осигурителния модел и отидете в застрахователния, какъвто е в САЩ, ни чакат разходи каквито имат в САЩ, но те са предимно печалби на застрахователите, а не ресурс в здравната система“.
Според Семерджиев, въвеждането на застраховки няма да спре доплащането за операции:
„Евростат дава за България частни разходи в размер на 3. 715 милиарда лева годишно, а министър Ананиев твърди, че тези пари ще бъдат покрити със събраните от тези 12 лв. 864 милиона. Извинявайте но дори и ученик в първи клас може да сметне, че са абсолютно несъпоставими“.
Сега действащият здравноосигурителен модел е бил „съсипван до неузнаваемост“ в годините, изтъкна Семерджиев
„Това не е онзи модел, който аз въведох в 2000-та година. Няколко примера – през 2010 година от НЗОК бяха експроприирани над 2 млрд. лева - безпрецедентен случай в света! Коя е тази каса, която би издържала подобно посегателство? През 2012 година финансирането на онкоболните мина от МЗ към НЗОК. Каква е съпоставката на числата? В Министерство на здравеопазването се финансираха с 96 млн. лв. годишно, а сега, през НЗОК минават 288 милиона. Знаете ли защо? Защото беше взето решение да се децентрализира централизираният търг в Министерство в 83 болници. Коя каса може да издържи подобно нещо, извинявайте“.
„Имаме завъртане на лоши решения, които се приписват на модела, само че нека аз ви кажа съвсем ясно и категорично - не системата е виновна и не моделът е виновен. Този модел работи в цяла Европа. Виновни са тези, които го управляват лошо“.
Семерджиев е убеден, че след 2001 година в здравеопазването не са вземани общественополезни решения.
„Настаниха се частни интереси и те започнаха да лобират - да придърпват ползите към себе си и да национализират загубите. В случая виждаме нещо много отчетливо - опитват един 4 милиарден ресурс на НЗОК да бъде прехвърлен за управление в частни ръце. Това е абсолютен корпоративно-политически лобизъм. Аз не очаквам добри резултати от това и не очаквам, че в Народното събрание ще бъде взето общественополезна решение. Единственото, което може да ни спаси, е поредният провал, защото всеки, който се е ангажирал да прави реформа в здравеопазването от години насам, се проваля с гръм и трясък. Откакто управлява ГЕРБ - от 2009 година - са се сменили 9 министри на здравеопазването и 10 управителя на НЗОК. Средният мандат на един министър и управител е 4 месеца и половина“, коментира Семерджиев.