Делегация от Министерството на отбраната е в Швеция за консултации по проекта за придобиване на нови изтребители, след като по-рано такава делегация посети и САЩ със същата цел. Крайният срок за оферти от държави и компании, които искат да участват в изтребителната надпревара, е понеделник.
За предаването „Преди всички“ по „Хоризонт“ Красимир Грозев - журналист от специализираното списание „Аеро“ сподели мнение:
„Аз съм умерен песимист, че ще има разумна развръзка в някакъв разумен срок. Има ясни сигнали, че има някакво желание да се направи нещо, въпросът е какво точно и с каква прозрачност“.
"Делегация беше в САЩ в края на август, но не стана въобще ясно какво направи тази делегации и имаше ли въобще необходимост едно такова ходене. Процедурата е доста ясна - след като се пусне запитване за оферти, има една единствена възможност страните да задават допълнителни въпроси - на конференция, която беше проведена в края на юли. На тази конференция всяка от страните задава своите въпроси и всички страни, които са седнали буквално на една и съща маса в Министерство на отбраната чуват едни и същи отговори, за да може всичко да е равнопоставено. Нашата делегация отиде в Щатите, водена от заместник-министър Запрянов. Какво точно е ставало там не стана ясно. Стана ясно обаче, че това посещение е притеснило доста хора, включително и президентът го коментира. Явно в един момент от Министерство на отбраната са се уплашили, че някой може да ги обвини, че нещата са твърде едностранчиви и затова сега става едно ходене в Швеция. Но това ходене в Швеция става буквално в последния момент, защото първи октомври е крайният срок за подаване на офертите“.
„На мен ми се струва, особено от това, което се казва от управляващите - премиера и председателя на парламентарната група на ГЕРБ - че опцията за покупка на F-16 традиционно се ползва с по-голямо желание за избор. Струва ми се, че управляващите искат да вземат F-16 независимо от цената и независимо от условията.
В момента има опция да се купи чисто нов F-16, но въпросът е дали условията, които ще сe предложат, са „това, което България е поискала“:
„На мен ми се струва, че дори и условията да не са точно това, което ние искаме, там ще надделеят такива аргументи като стратегическото партньорство, за което премиерът в последните месеци не спира да говори… Мисля, че управляващите, включително и премиерът, трябва по-добре да обяснят какво имат предвид под това стратегическо партньорство и каква ще му бъде цената“.
Словакия наскоро избра F-16 версия V. Няма подписан договор, но цената е 1,6 млрд. евро за 14 самолета, изтъкна журналистът и коментира:
„Ако направим набързо сметката, излиза че 8 самолета би трябвало да струват около 1,8 милиарда лева, но без ДДС. А това е нашият бюджет с ДДС. Тоест, имаме едно такова разминаване от около 300 милиона лева. Второ на ръка, че в Словакия доставките ще започнат през 2023 година в края. Това означава, че ако България избере същия вариант, доставките ни отиват за след това. А на мен ми се струва, че сроковете, в които България иска доставка на този самолет, са доста по-скорошни“.
България, Румъния и Гърция използват един и същ военно-транспортен самолет – Spartan, а сътрудничеството в експлоатацията на този транспортен самолет, която е много по-евтина и много по-проста, отколкото на един съвременен изтребител, е „практически никаква“.
„Ние имаме план сега да купуваме бронемашини за пехотата и патрони кораби за ВМС. От там не чувам обаче същия аргумент – че Румъния примерно използва един тип кораби или Гърция - един тип бронемашини. Сякаш този аргумент – „Дайте да сме като съюзниците“ - се ограничава само до бойния самолет, което за мене няма логика, тоест или търсим да сме едни и същи във всичко или правим избор, който е най-доброто за нас финансово и технически“.