Заплахата за високи автомобилни мита се завръща отново на дневен ред, като Япония може да се превърне в новата "очевидна цел номер едно" за протекционистката политика на американския президент Доналд Тръмп, съобщава телевизия CNBC, цитирайки информация на "Уолстрийт джърнъл".
В неотдавнашен телефонен разговор с водещия журналист Джеймс Фрийман от "Уолстрийт джърнъл", Тръмп е описал добрите си отношения с японското ръководство, но след това е добавил: "Разбира се, това ще приключи незабавно, след като им кажа колко ще трябва да платят". По време на телефонния разговор, написа Фрийман, президентът на САЩ звучеше "все още много фокусиран върху елиминирането на търговския дефицити с основните търговски партньори на САЩ.
Доналд Тръмп вече провежда протекционистка търговска политика спрямо своите канадски, мексикански, китайски и европейски търговски партньори, въвеждайки високи митнически тарифи и заплашвайки да се откаже от валидни от десетилетия насам търговски споразумения, ако те не бъдат предоговорени по неговия вкус.
"Президентът вижда проблем дори и ако приключи успешно преговорите с нашите приятели в Северна Америка и Европа", пише Фрийман. "Изглежда, че все още е притеснен от условията на търговия между САЩ и Япония", допълни журналистът на "Уолстрийт джърнъл".
Според Дерек Скисърс, икономист от Американския институт по предприемачество – консервативен мозъчен тръст във Вашингтон, цитиран от CNBC, "президентът на САЩ желае да засили търговската битка". Той добави, че ако бъде подписана нова сделка за НАФТА (NAFTA) с Канада и Мексико, тези страни ще бъдат освободени от текущото американско разследване относно вноса на автомобили. Като се има предвид, че Европейският съюз вече си спечелил поне временно освобождаване от наложените от САЩ мита, това би направило Япония, която е ключов съюзник на САЩ в Азия, следваща "цел номер едно" за протекционистката политика на Белия дом.
Администрацията на Тръмп започна разследване през май относно зависимостта на националната сигурност от вноса на автомобили и камиони. В тази връзка Съединените щати заплашват да наложат митнически тарифи в размер до 25% върху вносните автомобили и части за тях, след като вече бяха въведени мита от 25% върху вносна на стоманата и от 10% за вноса на алуминий. Американската администрация все още решава дали да наложи подобни мерки като част от усилията си да защити американските производители на автомобили и да намали търговския дефицит.
Трябва да се има предвид, че търговският дисбаланс в Япония е третият по големина от всичките основни търговски партньори в САЩ, извън Китай и Мексико, като търговският дефицит при автомобилите и частите за тях е в размер на около 54 млрд. долара и представлява три четвърти от този търговски дефицит.
Според Дерек Скисърс по-високите автомобилни мита биха могли да бъдат особено болезнени за азиатските производители на автомобили, включително за Toyota, Nissan и Honda, които определят САЩ като един от основните им пазари. Тарифите могат да навредят на японската икономика с оглед на факта, че износът на автомобили е основен елемент от експорта на страната.