И днес няма да започне източването на мазута от потъналия преди век край Созопол кораб. Това стана ясно на срещата между премиера Бойко Борисов и екипа, който работи по проблема.
Пробите са взети над самия плавателен съд, до боновото заграждение, на един километър от брега на плаж "Черноморец" и на Централен плаж-Созопол. Резултатите се очакват до седмица.
Същевременно излязоха данни от предходен анализ, който потвърждава локално замърсяване с нефтопродукти единствено в района на разлива в акваторията на остров "Свети Иван".
Останалите изследвани показатели са под границата и отговарят на стандартите за качество на околната среда. Обходена е и цялата плажна ивица на "Корал". Констатираните в южната част мазутни образувания са с размери до 5 сантиметра, но не се сочи категоричен източник на замърсяване. От регионалната лаборатория са взети две проби за анализ и е издадено предписание на община Царево за действия по почистването на плажната ивица. От Изпълнителна агенция "Морска администрация“ и водолазния екип увериха, че в момента течът е спрян и от кораба не изтича мазут.
Според Борисов работата ще бъде подновена, щом времето позволява и не се налага спешното пускане на водолази, които да рискуват живота си.
"От тук насетне трябва да се доверяваме на специалистите", каза Бойко Борисов.
Оборудването за операцията е осигурено, заяви директорът на Изпълнителната агенция "Морска администрация" Живко Петров:
"Тук са два контейнера с оборудване, тук е водолазният кораб. На място е корабът, който ще събира изпомпеното, плюс нашия катер".
Близо 3 милиона лева са осигурени за операцията по източването на мазута от потъналия преди век кораб. Това каза в Созопол премиерът Бойко Борисов. Той провери на какъв етап е подготовката за стартиране на дейностите по източване на мазута от кораба. Борисов уточни, че тъй като морето е бурно, в момента е важно да се опази животът на водолазите.
"Криза няма, но действаме в условията на криза, защото морето е бурно и е опасно за участниците в операцията", каза още премиерът Борисов. Той заяви, че всичко, което зависи от правителството – осигуряването на средства и създаването на организация, е направено. "В момента течът на мазут от потъналия кораб е спрян с дървени чопове и нищо не налага аварийното влизане във водата", допълни Бойко Борисов.
"Убедени сме, че ще се справим с тази ситуация. Създадена е цялата логистика", заяви и министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски. Московски допълни:
"Сумата, която е осигурена, е рамкова, тоест тя може да бъде използвана наполовина или на 60, или на 70 процента от нея в зависимост, пак подчертавам – не се знае максималният обем, който е възможно да има мазута – около 600-650 тона".
Кметът на Созопол Панайот Рейзи уточни:
"Течът е спрян. В момента няма никакъв теч, а от там нататък вече – времето".
Две фирми подготвят операцията за източването на мазута от потъналия кораб. 12 професионални водолази ще се включат в нея. 50 дни е срокът за приключването на акцията.
Акцията е безпрецедентна за акваторията на България, сподели за предаването „Преди всички“ по „Хоризонт“ Йордан Чернаев – главен инженер на една от двете фирми, чиито водолази обследват кораба и ще проведат акцията. Овладяването на разлива е технически сложно, а метеорологичната обстановка в момента – неподходяща, но се следи постоянно, допълни той:
„Специалистите, с които нашите две фирми разполагат, са добри и имат опит. Разполагаме с екипировка на световно ниво, с която ще работим – специализиран водолазен кораб, оборудван с барокамера, специализирани помпи за изпомпване на мазут… Вярваме, че технологията, която сме подготвили, ще допринесе за излизането от тази критична ситуация“.
"Дълбочината, на която ще работят водолазите, е 35 м. Опасностите идват най-вече от метеорологичните условия. Мястото, където се работи, е почти в открито море. Силното вълнение, силните подводни течения, а понякога и липсата на добра видимост под вода, застрашават правилното изпълнение на операцията, но всичко това е предвидено в технологиите, които сме подготвили, които са специални – няколко на брой, взаимозаменяеми, и ги комбинираме – при такъв тип операция трябва винаги да има план Б“.
Взети са мерки да бъде сведен до минимум рискът от допълнително изливане на мазут, докато се очаква подходящо време за начало на акцията. Екипът по провеждане на операцията ще е между 10 и 15 души, включително инженерен персонал, допълни Чернаев.
Още детайли по темата можете да чуете от звуковите файлове.