Петък, 9.30 часа, на подхода към ГКПП „Маказа“ има близо 500 метра колона от автомобили, които чакат да преминат в Гърция. Отворени са и двете ленти на изход България като има готовност за още едно трасе, ако ситуацията налага. Сред чакащите са основно българи и румънци. За гражданите на северната ни съседка това е най-прекият път към гръцките плажове. Използват го дори молдовци и руснаци.
Пътят през „Маказа“ е част от международния коридор №9, който свързва балтийските държави с пристанищата на Средиземно море. Той следва трасе, използвано от хилядолетия и разкритите край него археологически находки доказват това. Днес близо 30 на сто от целия трафик към Гърция минава през „Маказа“. Пунктът е вторият по натовареност след Кулата в периода юни-септември, когато се наблюдава и ръстът на преминаващите от трети държави – Турция, Русия и САЩ. От миналата година значително се увеличиха и пътуващите от Украйна. Само за последната година над 3 млн. души са избрали тази врата към Беломорието. Затова тук никой не се учудва, че лятото трудно се покорява „Маказа“. Има дни, когато чакането е близо 2 часа.
От Гранична полиция съветват да се използват алтернативните на „Маказа“ пунктове при Златоград и Ивайловград. Повечето пътуващи обаче са скептични, защото през Златоград пътят е тесен и с много завои, а при Ивайловград е встрани от магистралите и разстоянието се удължава.
Заради станалите традиция през лятото задръствания, част от жителите на Кърджали вече съжаляват, че пунктът е отворен. Експерти твърдят, че проблемът е още в неговото проектиране, защото не са отчетени стратегическото местоположение на „Маказа“ и големия трафик. Липсата на околовръстен път на Кърджали утежнява ситуацията. Според пътуващи решението е спешно разширение на пункта и последващо изграждане на обиколен път.
Целия репортаж чуйте от звуковия файл.