Зелените поляни около гара Аврамово – най-високата железопътна станция на Балканите, стават сцена на събора „Край теснолинейката“. Събитието е тази неделя (12 август), а инициатор и основен организатор е гражданско сдружение „За теснолинейката“. Тези, които следят новините, сигурно помнят как преди пет години едно момче започна битка с институциите за запазването на жп линията Септември-Добринище. Така беше поставено началото на гражданско движение за съхраняване и популяризиране на теснолинейката, както и за развиване на туристическия ѝ потенциал. Кристиан Ваклинов – тогавашният тийнейджър, основател и председател на сдружението „За теснолинейката“, разказва:
Основната идея е да опазим теснолинейката – това богатство, което имаме. Убедих се, че популяризирането на историята около нея, запалва още хора за каузата. Аз самият вече девет години пътувам по тази линия като турист и научих много. Строежът започва през 1921 г., но проектът да се свърже гара Септември с Велинградския регион възниква по-рано – през 1916 г. Работата се извършва на етапи до 9 декември 1945 г., когато е открит последният участък от Банско до Добринище. Трябвало да продължи до Егейско море, но не се случва. За 5 часа и тези 125 км човек преминава покрай невероятни природни и исторически забележителности. В технически план линията е атрактивна с „шестиците“ и „осморките“, които описва, преодолявайки планинския релеф. От началната точка до гара Аврамово има денивелация над 1000 метра. Доколкото знам, това е уникално в световен мащаб. Аврамово е на 1267 м надморска височина. Богатство е и това, че практически линията свързва три етно-културни области – Тракия, Родопите и Пиринско. Това 5-часово пътуване е среща с различни съдби, бит и култура. Щастлив съм, че все повече хора оценяват това богатство.
Аврамово е малко високопланинско село, разположено на възвишение от едната страна на гарата, а от другата страна е село Пашови. Станцията е на ливадите между двете села и това е центърът на Аврамовата седловина. Разкрива се прекрасна гледка към скалистите върхове на планинските възвишения. Ако това стане традиция, каквито са намеренията на организаторите, има достатъчно място и за изпълнителите, и за публиката, и за пътуващите търговци, които следват съборите и предлагат на хората храни, ръчно изработени предмети и какво ли не.
Кристиан споделя, че са организирали няколко празника около теснолинейката, за да мотивират хората да пътуват с нея и да видят неземно красивите природни гледки. В подкрепа на каузата е и предстоящият събор, който ще продължи през целия неделен ден.
Очакваме много гости, а изпълнителите са от цялата страна. – казва още младият ентусиаст. – Организираме събора с подкрепата на общините Велинград и Якоруда, както и на Българските държавни железници. Освен от тези общини, очакваме много самодейци от селищата, през които преминава линията, както и участници от читалищни състави и танцови клубове в Благоевград, Пловдив, Крумовград, Асеновград, Пещера, Пазарджишко, Разложко, ще свирят гайдари от Пещера, Смолян... Ще бъде пъстро и шарено, а влакчето е в центъра на събитието.
Кристиан сподели, че чувства огромно удовлетворение и щастие от направеното за теснолинейката. Неговият пример накарал много хора да започнат борба с несправедливости в различни сфери на живота.
Много от младите у нас нямат големи надежди за бъдещето, обезверени са. Това важи и за поколението на нашите родители. Съзнавайки, че повлиявам на хората да вярват, че са в състояние да променят света около себе си, работя с по-голямо вдъхновение и все активно в тази посока. Фактът, че толкова изпълнители се съгласиха да участват в събора, е доказателство, че нашата кауза е наистина значима за много хора.