Със световна премиера във Виена през 1814 г. и първо представяне в Ла Скала през 1927 г. с диригент маестро Артуро Тосканини, шедьовърът на Бетовен е поставен за последен път на италиански език през 1949 г. – спектакъл, в който взима участие незабравимият Борис Христов! След отсъствие от афиша на Миланския театър от 1977 г., „Фиделио” се завръща на сцената през 1990 г. под диригентството на маестро Лорин Маазел и режисура на Джорджо Стрелер, а на 7 декември 2014 г., операта на Бетовен открива сезона на Ла Скала, с диригент маестро Даниел Баренбойм.
Имах удоволствието да присъствам на един великолепен спектакъл, умело ръководен от диригентската палка на почетния диригент на Филхармонията в Токио, маестро Мюнг Вун Чунг. Носител на наградата “Абиати” за 2015 г. за операта "Симон Боканегра” на Верди и почетен посланик на културата на Южна Корея, маестро Чунг ни очарова със своята енергичност и прецизност. Висока оценка получи режисьорския усет на носителката на наградата „Лорънс Оливие” Дебора Уорнър. С дебют в Ла Скала през 2011 г. със “Смърт във Венеция” на Бритън, Уорнър ни пренесе в изоставена и тъмна фабрика с проcтрени дрехи, разхвърляни ютии и инструменти. Положителна оценка за сценографията и избора на костюми на ученичката на Лила де Нобили Клое Оболенски.
В ролята на Флорестан бе Стюарт Скелтън. След изключителен успех като Тристан, австралийският тенор се отличи със сила на гласа и ярко сценично присъствие, независимо от известното колебание в изпълнението на дуета с Леонорa. Считана за една от брилянтните изпълнителки на музика на Вагнер и Рихард Щраус, Рикарда Мербет не успя да ни развълнува със своята Леонорa. Силно участие за баритона Мартин Гантнер и неговия Дон Фернандо. След великолепна роля с Лепорело през 2017 г., Лука Пизарони ни въодушеви с ролята на Дон Пизаро. Бас-баритонът от Венецуела се отличи с великолепна дикция и експресивност, а заедно с него на сцената неочаквано се появиха войници с кучета. Напълно заслужени аплодисменти за баса от Дания Стефан Милинг, който бе Роко. След дебют в Ла Скала през 2015 г., сопранът Ева Либау ни покори със своята Марcелина. Овациите бяха и за Мартин Пискорски и неговия Жакино. След вълнуваща роля като Тамино във “Вълшебната флейта” през 2016 г., австрийският тенор получи признанието на публика и медии за своята удивителна изява.
Спектакълът завърши със 7-минутни аплодисменти за тази единствена опера на Бетовен – химн на свободата и силата на любовта.