Репортаж на Наталия Ганчовска за предаването ''12+3''
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
11 компании от хранително-вкусовата промишленост основаха в ново сдружение "Храни и напитки". Целта е да се обедини индустрията и сдружението да работи за интересите на потребителите.
"Няма да бягаме от темите на деня. С нашата експертиза ние не само няма да мълчим, а се надяваме да помогнем за подобряването на хранителната индустрия", каза пред БНР изпълнителният директор на сдружението Яна Иванова, запитана как ще се борят с нелоялните търговски практики и съмнителните продукти на пазара и ще назовават ли производители и марки в подобни случаи.
От бранша обещават да работят за по-малко сол, захар и мазнини в храните, да има по-ясна информация на етикетите и по-безопасни опаковки. Това обаче не е нещо, което може да стане за един ден, допълва Яна Иванова:
"Ако спрем да използваме сол в ядките, а българинът е свикнал да ги яде солени, той просто ще спре да ползва нашите продукти. Затова това е един постепенен процес. Нашите компании решително са поели ангажимента постепенно да направят продуктите си по-здравословни."
Сдружението вече има своята позиция и по отношение на храните с двойните стандарти. Яна Иванова не отхвърли съществуването на такива практики, но ги мотивира с различните вкусови навици на отделните нации и култури. Членовете на новата асоциация гарантират, че независимо от рецептите, продуктите им са с еднакво високо качество, независимо дали са за българския пазар или за износ.
На общоевропейско ниво генералният директор на европейската организация "Храни и напитки" Мела Фреуен коментира като най-голям проблем фрагментацията на общия пазар и специфичните изисквания на отделни държави, които създават затруднения на производителите. "В Италия, Франция и други страни има закони за етикиране за страната на произход. Ако правите пица с месо в Италия, етикетът трябва да покаже откъде идва месото. За сиренето във Франция етикетът трябва да покаже откъде идва млякото. Това нарушава цялата философия на единния пазар. В случая с френското сирене белгийските производители на мляко са загубили огромен пазар. Френският потребител иска да купува сиренето, правено от френско мляко. Това фрагментира митническия съюз. Ако млечният фермер в Белгия се намира на 5 километра от границата, защо да не продава своето мляко на френския потребител на сирене, който се намира само на 10 км от него. Млякото е също толкова качествено", коментира Мела Фреуен. Тя даде и друг пример: в отделни страни-членки има закони, които определят състава на добавени минерали или витамини:
"Ако произвеждате мюсли за закуска и добавяте витамин В в своите продукти, трябва да произвеждате един продукт за Германия и друг продукт за Франция. Това фрагментира единния пазар."
А новосъздаденото българско сдружение от миналата седмица е член на европейската организация, която надхвърля рамките на Европейския съюз.