Като най-вероятна причина за вчерашния инцидент с хеликоптера, при който загинаха двама военни, може да бъде посочена техническа неизправност, смята Парапунов: „Ако вертолетът се е завъртял на 180 градуса, това завъртане може да стане само заради някаква неизправност на опашния винт. Вертолетът рухва. Пилотите няма как да реагират на тази височина.“
Когато има някакъв отказ на опашния винт, вертолетът е неуправляем, но е можело да не падне с такава вертикална скорост, подчерта той. Преди полет вертолетът се проверява от различни специалисти. Поне 15 души участват в допуска на вертолета до полет, поясни още ген. Парапунов:
"Има записваща апаратура на самолета, която се обработва след всеки полет и ако всичко е наред и няма регистрирани откази, отново след проверка от техник и специалисти се допуска до втори полет. Така до трети, четвърти. След всеки полет има задължителна проверка."
"Шапка свалям на инженерно-техническия състав – за себеотрицанието и отговорността, с които работи, съзнавайки, че с тази машина летят живи хора и те трябва да се върнат на земята. Съмнения в работата на техническия състав не мога да допусна", отбеляза генералът. По думите му, инцидент винаги може да стане:
"Вертолетът е във въздуха. Причините да се стигне до инцидент могат да бъдат толкова много, че в крайна сметка да се окаже, че и тази, за която най-много се предполага, може да не бъде точната формулировка или заключение."
Ми-17 е най-разпространеният хеликоптер в света. Експлоатират го 80 държави. Първоначалният прототип е пригоден за руската война в Афганистан. Моделът е основният, който се използва в мироопазващи операции. "Това е един от най-надеждните хеликоптери, пригоден за работа във всякакви климатични условия", уточни Иван Парапунов.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.