"Трафикът в Босфора в достигнал своя предел. В момента проливът се експлоатира на предела на своя капацитет, като годишният трафик достига от 50 до 70 хиляди преминавания". Това каза в интервю за предаването "Нещо повече" капитан 1 ранг проф. д-р Калин Калинов, заместник-началник по учебната и научната дейност на ВВУ "Никола Йонков Вапцаров", по повод проекта за строеж на изкуствен морски път "Канал "Истанбул", или т. нар. "Втория Босфор", който ще трябва да свърже Мраморно и Черно море.
По думите му, облекчаването на трафика ще допринесе за развитието на европейските коридори:
"Определено България ще стане предпочитана дестинация за държави от Централна Европа, които търгуват с държави, до които Босфорът е по-близък. Към настоящия момент битката, която се води по отношение на икономическата изгода, е достигнала едва ли не борба за литъра гориво, така че всяко едно облекчаване на превозите ще има изключително позитивен оттенък. Българските пристанища ще натоварят капацитета си. Това ще се случи и с Костанца. В отделни случай се налага изчакване от 5 до 7 дни, за да се премине".
"Пренаселеността на Босфора оказва индиректно влияние и върху туризма. Влизането в Черно море става все по-трудно. Един пасажерски кораб не би могъл да чака дълго време. Така че изграждането на втори проход, успоредно на Босфора, е изключително положителен ефект върху морската индустрия на България", обясни още заместник-началникът по учебната и научната дейност на морското училище във Варна.
Новият канал ще позволи преминаването на кораби от най-високи класове, които засега имат силни ограничения да преминават през Босфора, каза още проф. д-р Калинов:
"В съоръжението ще бъдат заложени всички предпоставки за безопасно преминаване в навигационно отношение".
Проф. д-р Калин Калинов подчерта, че притесненията на обществото обаче са свързани с екологията, но според него съоръжението по-скоро ще допринесе за предотвратяването на замърсяването на морето:
"Едно такова съоръжение ще позволи по-висок контрол на замърсяването. Този проект ще допринесе за подобряването на екологичните условия в Черно море".
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.