Българските агнета стигат като производство да задоволят потребностите на родния пазар, но по празниците той се „наводнява“ от вносно месо, което заблуждаващо се продава на потребителите като българско, коментираха Симеон Караколев и Янка Попова. Двамата посочиха:
„Идва агнето от Румъния в България, ние сме общ пазар, така е, ние го знаем, обаче на потребителя това агне излиза като българско. Това трупно месо, това румънско агне, което излиза от тази българска кланица, вече носи печат „Произведено в България“. Около 30 000 румънски агнета по Великден са заклани в България и стигнаха до потребителите като български. Само една кланица в региона (на Велико Търново) е заклала 5000. И след този внос последва спиране на търсенето на български агнета. В момента колеги не могат да си продадат агнетата, защото цената е паднала до 4,50 лева живо тегло“.
От браншовата Асоциация на овцевъдите и козевъдите настояват за промени в Българския държавен стандарт, които да проследяват, доказват и гарантират на потребителите, че българските сирене и кашкавал са произведени от български суровини. Много български млекопреработватели купуват румънско мляко по 80 стотинки на литър и го влагат в своите продукти, които се представят за български. Изкупната цена на българското овче мляко е паднала до 1,10 лева за литър. Симеон Караколев коментира:
„Който иска да продава български продукти под Български държавен стандарт, ще използва български суровини. В момента БДС разрешава, като спазваш технологията, ама никой не го интересува откъде е суровината ти, важно е да се спазва технологията. И това нещо излиза в магазинната мрежа като типичен български продукт, произведен с чуждо мляко. Основната суровина в овчето сирене не е българска“.
Кризата с изкупуването на българското овче мляко в момента се дължи и на стотиците тонове залежала готова продукция от сирене и кашкавал в складовете на млекопреработвателите.
„А това се дължи, не защото тази година потреблението е намаляло, а защото продуктите с палмова мазнина, имитиращите продукти, буквално вече превземат всичко. Ние рушим категорично вече и международния си имидж. От традиционен производител на качествени млечни продукти, в момента ние изнасяме овче сирене за САЩ на 2,50 долара. Можете да си направите сметка колко овче сирене е то и как тези партньори отсреща в един момент казват за българското овче сирене и после как го купуват“.
За строго разделение на имитиращите продукти от млечните Националната овцевъдна и козевъдна асоциация е провела поредица от успешни срещи с млекопреработвателите и Министерството на земеделието, няколко от големите търговски вериги са дали съгласието си да промотират българските овче и козе продукти.
Седмият национален събор на овцевъдите, който ще се проведе от 11 до 13 май на поляните край Петропавловския манастир до Лясковец, ще е насочен към насърчаването на потреблението на овчи и кози продукти и производството им от български суровини. Съборът ще премине под мотото „Български храни от български суровини“.
От браншовата асоциация посочиха, че чакат последни съгласувателни процедури от Министерството на труда и социалната политика за внос на поне 1000 пастири за българските стада. Засилен интерес имало от виетнамски овчари.
Репортажа можете да чуете в звуковия файл.