Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Как проектобюджетът на ЕС 2021-2027 отеква в различни точки на Европа

Жан-Клод Юнкер на брифинг в Европейската комисия след представянето на проекта за многогодишната финансова рамка на ЕС за 2021-2027 година
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Наказва ли Европейската комисия "недисциплинираните" държави от Централна Европа и иска ли да пренасочи пари от страните в Централна и Източна Европа към южните държави-членки? Това са най-често задаваните въпроси в експертните среди след представянето на проекта за дългогодишната финансова рамка на Европейския съюз за периода 2021-2027 година. 

Макар полското правителство засега да реагира сдържано на предложението спазването на върховенството на закона да се обвърже с кохезионната политика, реакцията на експертите е доста по-крайна. Томаш Грос от института "Собиески" е категоричен, че полското правителство ще се противопостави на това предложение и ще се опита да го блокира. По думите му, възможността кохезионните фондове да бъдат обвързани с квотите за прием на бежанци никак не е добра новина за страните от Централна Европа:

"Много е трудно да се обясни защо политиките по икономическо сближаване трябва да бъдат обвързани с миграционните квоти - най-малкото защото в многогодишната финансова рамка ние имаме специално заделени пари за посрещане на предизвикателствата с бежанците. Освен това не виждам защо трябва да търсим връзка между кохезионната политика и връщането на нелегално пребиваващите мигранти."

Томаш Грос тълкува новия механизъм като "опит на някои политици и на Европейската комисия да пренасочат европейски фондове от източната част на Европа към южната и държави като Гърция, Италия, Испания и в известна степен Франция:

"Целта им е да пренасочат парите към еврозоната и най-вече към държавите, в които кризата създаде много икономически проблеми. Трябва обаче да се има предвид, че европейският бюджет е на всички държави, а кохезионната политика е насочена към всички, не само към страните от еврозоната." 

Според Робин Хугенот-Ноел от Центъра за Европейска политика в Брюксел не е добра идея да се обвърза върховенството на закона с кохезионната политика, чиито цели са съвсем други.

"Върховенството на закона трябва да бъде уважавано и е част от европейския договор и като цяло от европейската идея. Това е нещо, около което всички са се обединили. Принципно в законодателството могат да се намерят текстове, в които се корени възможността да се обвърже незачитането на върховенството на закона с икономически санкции. Съвсем друг въпрос е как това да се случи. Не е добра идея да се обвърза върховенството на закона с кохезионната политика. Тя подпомага развиването на проекти в държавите, но също така е основана на споделената отговорност и споделените ресурси." 

Намаляването на средствата за кохезионна политика не изпраща непременно правилното послание и няма да реши проблема с популизма, който се шири на континента, опасяват се в Холандия. Предложеният нов бюджет преориентира цялата политика на Европейската комисия, допълва Мариела Ди Чомо, която живее в Холандия и прави анализи за Европейския център за управление на политиките на развитие:

"Бюджетът, който Комисията предложи, представя много интересно изместване на приоритетите и целите, към които се стреми Брюксел. Виждаме, че са увеличени парите за развитието на единния пазар, за цифровизацията и разбира се - за сигурност и отбрана. В същото време се намаляват средствата за земеделие и кохезия, което означава, че Комисията отчита по-малка необходимост от традиционни схеми за подпомагане, каквито са фондовете за селско стопанство и за кохезия. Отново искам да подчертая, че не само отделените средства, но и делът им от общия европейски бюджет доказват, че миграцията и опазването на външните граници са станали изключително важен приоритет. Има опасения, че нестабилността, сигурността и геополитическата обстановка са дали причина на Европейската комисия да увеличи парите за сигурност и отбрана, но не е ясно как точно ще използва тези средства на практика. По някакъв начин това ще подпомогне развитието, но ние със сигурност трябва да дефинираме как този огромен ресурс ще бъде използван." 

Страните от Централна Европа не се противопоставят на новите приоритети в сферата на отбраната и сигурността, но разглеждат промените в правилата за кохезионна политика като "наказание". "Върховенството на закона не е цел на кохезионната политика, дори ако погледнем в европейския договор. Ако някой се опитва да постави това обстоятелство като фактор за получаване на средствата за сближаване, това е срещу правилата. Спокойно може да кажем, че такова обстоятелство е нарушаване на върховенството на закона", отбеляза Томаш Грос.

"Наказание" е твърде силна дума. Направен е опит бюджетът да бъде балансиран, смята Робин Хугенот-Ноел:

"Освен това има редица инструменти, които трябва да помогнат на страните от периферията да сближат икономиките си с тези от еврозоната. Това е обстоятелство, около което отдавна има разбирателство между страните и което е записано в редица европейски документи. Мисля, че има някаква стъпка към пребалансирането на бюджета от източните към южните държави, но не смятам, че новият механизъм за върховенството на закона трябва да се счита за някакъв вид наказание. А и в някои държави трябва да се работи още за справянето с проблемите около спазването на върховенството на закона." 

Още по темата чуйте в звуковия файл.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна