Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Отслабване на германските потребителски нагласи за месец май

Потребителските нагласи в Германия за следващия месец бележат известно отслабване с оглед на притесненията, че възможната конфронтация между Запада и Русия по отношение на кризата със Сирия и протекционистката търговска политика на САЩ могат да навредят на водещата европейска икономика. Това показва последното проучване на немския институт GfK.

Индексът на GfK, определящ бъдещите потребителски нагласи за май се понижи очаквано до 10,8 пункта от 10,9 пункта през март, но въпреки това остава недалеч от многогодишния февруарски връх от 11,0 пункта (най-високо ниво от октомври 2001 година).

"Ескалацията на сирийската криза и протекционистката политика на Съединените щати безпокоят потребителите и могат да повлияят на досегашните отлични икономически перспективи пред Германия", заяви анализаторът от института GfK Ролф Бюркл.

Влошаване регистрират два от важните подиндекси, които определят настройката на германските домакинства през текущия месец (през април), а именно икономическите и очакванията за потребителските доходи, докато индексът, оценяващ желанието за големи по размер покупки, се повиши до тримесечен връх, което е добър сигнал, че икономическият растеж продължава да зависи от вътрешното потребление.

Индексът на икономическите очаквания се понижи през април до 37,4 пункта от 45,9 пункта през март в резултат най-вече на геополитическите притеснения и американската протекционистка търговска политика, чийто негативен ефект беше подсилен и от големите колебания на финансовите пазари, отбеляза институтът GfK.

Спад с 1,4 пункта до 53,5 пункта отчита и индексът, измерващ очакванията на потребителите за техните доходи в бъдеще. "Въпреки това потребителското доверие е все още много високо, като домакинствата все още имат желание да харчат повече с оглед на превъзходната ситуация с пазара на труда и липсата на страхове за загуба на работни места", посочи Бюркл.

"Това би трябвало да доведе до по-големи по размер потребителски разходи в период, когато вероятно ще останат в сила рекордно ниските лихвени проценти в еврозоната, които продължават да правят спестяванията като непривлекателна алтернатива. Умереното ценово развитие също ще подкрепи потребителските позитивни нагласи", допълни анализаторът.

Потвърждение за това негово мнение е нарастването през април с 0,9 пункта до 60,0 пункта на индекса, оценяващ желанието на германските потребители за големи по размер покупки, доближавайки неговия януарски връх от 60,4 пункта (най-високо ниво от май 2015 година).

Известното отслабване на потребителските нагласи, според GfK, е споделено и от други проучвания. Бизнес доверието, определяно от института Ifo, както и проучването на института Zew за инвеститорските нагласи също отбелязаха понижения през настоящия месец на фона на сигналите за по-слаб растеж на германската икономика през първото тримесечие на годината.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени