„Камерите са наложителни. Но не те са най-важните. Защото при превишената скорост нямаме толкова много загинали, колкото от заобикалящата ни пътна среда и инфраструктурата, която трябва задължително по скоростните пътища да бъде изградена като допълнителни мантинели. Както примерно в една Сърбия и в много други европейски държави. Защото там, като се пътува през нощта, все едно се движите през деня. Има светеща маркировка, има светлоотразителни триъгълници на мантинелите, има светлоотризителни колчета и е удоволствие да карате нощно време там.“
Той изрази съмнение относно верността на твърдението на Васил Пиронков от сдружението на превозвачите в България, че по-малко от 20% от автобусите в страната имат фабрично инсталирани колани: „Надали е така, тъй като от 2008 г., защото всички автобуси от 2008 г. са оборудвани задължително с такива колани.“
В коментар за идеята на заместник-председателя на ГЕРБ Цветан Цветанов за превенция, насочена към пътната безопасност, да се използват средствата, които се събират в оперативен фонд, създаден през 2011 година, в който отиват 50% от глобите за нарушенията на пътя, председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка заяви:
„В Испания всичките пари отиват в пътната безопасност - от камерите до обувките на полицая – всичко се инвестира в тях. Държавата е абдикирала от задълженията си, защото аз в продължение на 10 години настоявам да се изградят така наречените "полигони за екстремни обстоятелства": за преминаване от хлъзгаво на заледено, от заледено на песъчливо и т. н. Това не изисква кой знае колко средства, защото празни площадки има в момента. Има кой да ги изгради и във всяка една европейска държава в момента има такива полигони.“
Експертът по пътна безопасност Алекси Стратиев изтъкна, че участниците в движението по пътищата все още нямат желание да спазват правилата, а това е наложително.
Той подреди причините за пътнотранспортни произшествия в следния приоритетен ред: скорост, маневри, предимство и подчерта, че според статистиката в над 95% от случаите на произшествия на пътя водещ виновник е водачът: „Изключително много се подценява пътната инфраструктура и състоянието на автомобилния парк. Още повече, че ние говорим за екология, но продължаваме да използваме 20-годишни автомобили.“
Стратиев изрази увереност, че за пътна безопасност са решаващи не по-високите глоби, а подобреният контрол – по-ефективен и постоянен, който може да доведе до подобряване на дисциплината.
Експертът по пътна безопасност смята, че видеонаблюдението е допринесло за намаляване на пътнотранспортните нарушения и през миналата година е прекъснало нарастването на броя загинали по пътищата. Той обаче подчерта: „Ние в момента говорим за мобилни камери, които не са така ефективни, както стационарните, които работят 24 часа в денонощието. Така че технически средства в развитите държави са изключително полезни и ефективни, но там са няколкостотин и няколкохиляди в по-големите държави, докато при нас са само 25.“
Интервютата на Людмила Железова с председателя на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов и анализатора на пътната безопасност Алекси Стратиев можете да чуете от звуковия файл.