Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Не би било зле представителите на органите, законодателстващи, управляващи и контролиращи образованието у нас, наистина да идат на училище в тази далечна североизточна държава. Странно е, че при толкова международно признати успехи на финландската образователна система, нейният опит за нас си остава като далечна недостижима величина, а достоверната информация се превръща в сензация от медиите. Може би защото повече искаме да вярваме в чудеса, отколкото в упоритата, добросъвестна и разумна работа на всички, свързани с образованието. Нищо сензационно, нищо свръхестествено, нищо кампанийно и гръмогласно-стратегическо няма да откриете във финландското училище. Ще се учудите единствено от нечуваното по нашите земи съвпадение между намерения и действия. Училището е достъпно за всички, независимо от произхода, доходите и местоживеенето на семейството – това си го знаем, там го правят. Учителите са изключително мотивирани, подготвени и отдадени на мисията си – и тук се среща, там е правило. Училищната среда е човешка, приветлива и разумно измислена така, че да не насърчава насилието, враждебността, отчуждението – тук си мечтаем, там е действителност. Ученето не е насилие над естествените потребности и желания на децата и не е затворено в четирите стени на класната стая, а е част от живота и както в живота никой опит и знание не е разделен по предмети и часове, то също следва логиката на различните видове познание и умения – тук се опитваме да съвместим това съвременно виждане с класно-урочната система от 19-20 век, там са намерили модерните гъвкави форми на работа, подготвящи младите за непредвидимия и бързо развиващ се свят, в който ще живеят. За това разговаряме на чист български с д-р Леена Андонов, преподавателка, изследователка и експертка по образованието във Финландия, струва си да чуете думите ѝ.