В съботната вечер, посветена на оперното изкуство, ви предлагаме запис от Виенската държавна опера от 7 октомври 2017 година. Операта „Играчът“ е първото представление за сезон 2017/2018 и първият път, в който Щатсопер - Виена прави собствена постановка на заглавието – абсолютна премиера.
Диригент е талантливата Симон Йънг. След дебюта си в Щатсопер през 1993 година с „Бохеми“ тя дирижира в големия оперен театър 30 заглавия, сред които и премиерите на „Съдба“ от Леош Яначек, „Вилиси“ от Джакомо Пучини, „Еврейката“ от Фроментал Халеви. Работи смело и с много въображение както с класически репертоар, така и с модерни, съвременни заглавия.
Всички изпълнители в главните роли правят своя дебют в операта на Прокофиев.
В ролята на Полина влиза Елена Гусева, която пее за пръв път на сцената на Виенската държавна опера. Тя е родена в Сибир и завършва Московската консерватория. Преди тази изява вече е зарадвала публиката в немалко големи оперни театри. Пяла е в Театър „Станиславски и Немирович Данченко“ в Москва, Хамбургската държавна опера, Берлинската опера, в Саарбрюкен и Тулуза. В репертоара ѝ са Мими от „Бохеми“, Татяна от „Евгений Онегин“, Дона Елвира от „Дон Жуан“, Чо-Чо-Сан от „Мадам Бътерфлай“.
Неин партньор е Миша Дидик, който изпълнява ролята на Алексей. Той е познат на виенската публика от изпълненията на Сергей в „Катерина Измайлова“, Лука Кузмич в „От мъртвия дом“ и Борис в „Катя Кабанова“ от Леош Яначек.
Колоритната роля на Бабуленка е поверена на Линда Уотсън. Един комплексен оперен артист. Превъплъщенията ѝ в сложни вокално и интерпретационно персонажи като Брюнхилда, Електра, Изолда са впечатляващи.
Дмитрий Улянов е в ролята на Генерала. В този спектакъл руският бас, също както Елена Гусева, излиза за пръв път на сцената на Виенската държавна опера. Пял е в Париж, Мадрид, Барселона, Москва, Амстердам, Базел, Лион и Токио. Репертоарът му е респектиращ. Наред с централни партии като Досифей, Крал Филип и Даланд, той пее и баритоновата роля на Ескамилио в „Кармен“.
В по-малките роли ще имате удоволствието да чуете солисти на Виенската опера, сред които: Томас Ебщайн, Елена Максимова, Мортен Франк Ларсен, Павел Колгатин, Маркус Пелц.
Прокофиев пише операта по време на Първата световна война вдъхновен от полу-автобиографичната новела на Достоевски – „Играчът“, публикувана през 1867 г.. За писателя темата свързана със зависимостта и човешката психика е централна. Той изследва връзките между любовта, парите, страстта от залагането и отчаянието. Героите се мятат от крайност в крайност и са поставени на ръба на човешките възможности, сякаш авторът наблюдава дали душите им могат да оцелеят.
Композиторът е силно впечатлен от сюжета. Пише либретото си сам, но използва цитати от Достоевски. Действието се развива в Рулетенбург – въображаемо място, населено от персонажи-алегории, обобщени образи, изразители на различни социални прослойки.
„Хазартната игра не е само безнравствена сама по себе си, но е и безсмислена, тъй като шансовете в нея не са равни“ пише Жул Верн. Героите на Прокофиев до последно ще таят надежда в късмета си. Надежда, която ги води до тотален крах и разруха. От върха на щастието, силата на вярата отслабва и мечтите на героите се сгромолясват в калта на собствените им пороци.
Не пропускайте да чуете прекрасната музика на руския композитор в спектакъла на музикантите от Виенската държавна опера.
Съдържание на операта „Играчът“ от Сергей Прокофиев