Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Приемам всички възможни средства (за заснемане на филм). Смятам, че колкото повече са те, толкова по-добре. И по-евтините, и по-достъпните, защото те помагат да бъде демократизирано филмопроизводството. Това е изключително важно, защото това е най-скъпото изкуство, заяви американският режисьор Шон Бейкър в предаването "Радиоприемница" на Радио София. Досега създаването на филми бе ограничено до тези, които са били привилегировани, които разполагат с нужните пари, за да го правят. С по-достъпни средства ще има и повече разнообразие в това изкуство, ще чуваме много повече гласове от хора, които не сме чували досега, и това е много важно, убеден е Бейкър.
В същото време ние живеем в една епоха, в която заплахата от умирането на филмите е нещо съвсем реално и осезаемо, и като режисьор наистина ме боли да си помисля, че бихме могли да изгубим това изкуство, защото средството - камерата, създава това изкуство. Има нов поглед, който по никакъв начин не може да бъде заместен, защото какъвто и филтър да сложите върху най-технологичната дигитална камера, няма да постигнете това, което може да постигне фотохимическият процес. Казвам, че всички средства са възможни. Вземете си телефона, направете филм, но в същото време, ако имате средствата, нека продължим да снимаме и на целулоидна лента. Kodak е последната компания, която произвежда филмова лента, и трябва да ги подкрепяме. Когато си независим артист непрестанно търсиш пари, за да подкрепяш своето изкуство, изтъкна режисьорът.
"Проектът "Флорида", чието представяне у нас е на София филм фест, е шестият пълнометражен филм на Шон Бейкър. Лентата разказва за 6-годишно момиченце, което израства в евтин мотел с майка си, която търси начини да го издържа. Филмът е заснет за 36 дни, а целият процес по създаването му е отнел много повече време, като се започне от финансирането. Идеята е била "Проектът "Флорида" да се появи още през 2011 г., но след като не се получава, "се ражда” друг филм - “Мандарина”, реализиран изцяло с iPhone. Точно той, обаче, отваря много врати пред твореца и му помага да намери финансиране за "Проектът "Флорида".
Иначе Шон Бейкър си спомня много добре деня, когато бива пленен от магията на киноизкуството. Едва 4-5-годишен отива с майка си в местната библиотека, където показвали откъси от филми. Тогава в съзнанието му се запечатва образът на Франкенщайн, изигран от Борис Карлов, при горящата мелница. Малкият Шон казва на майка си, че иска да прави филми и да стане режисьор и... поема по пътя към мечтата си.
Изглежда, че киното винаги се променя. Винаги се чудиш дали то ще успее да се запази, дали публиката ще продължи да иска да гледа пълнометражни филми, особено в днешно време, когато филми могат да се гледат на телефона или на компютър, но когато виждаме успехи през последните няколко години, това все още доказва, че съществува тази общност, удоволствието от това, че има един пълен театър (киносалон), в който публиката е ентусиазирана, категоричен е американският режисьор.