През февруари регистрацията на нови автомобили в Европейския съюз (ЕС) отбеляза най-добро си повишение за втория месец на годината от 2008-а година насам, като във Великобритания пазарът на моторни превозни средства продължава да се свива. В същото време данните на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA) отчитат пореден бомбастичен ръст от началото на годината при продажбите на нови автомобили в България.
Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в Евросъюза нараснаха през февруари с 4,3% на годишна база след повишение със 7,1% в началото на 2018-а година. През миналия месец бяха регистрирани нови 1 078 721 броя автомобили, като това е най-големият им брой за февруари от 2008-а година насам.
ACEA отбеляза, че почти всички водещи автомобилни пазари на Стария континент, с изключение на британския, са се представили добре, като най-солиден ръст беше отчетен при продажбите на нови автомобили в Испания (скок с 13,0%) и в Германия (със 7,4%) при по-слабо повишение във Франция (с 4,3%) и известно понижение в Италия (с 1,4%). Пазарът на нови моторни превозни средства във Великобритания обаче продължава да се сви за единадесети пореден месец, като през февруари регистрацията на нови автомобили се понижение с 2,8%, което е пореден знак за икономическите проблеми на Острова на фона на високата инфлация, влошаващия се стандарт на живот и несигурността около течащите преговори за Брекзит.
В рамките на първите два месеца на настоящата година търсенето на нови автомобили в ЕС се увеличи с 5,8% до общо 2 378 965 броя. Испания остава лидер с нарастване на регистрираните нови автомобили с 16,4%, в Германия те се повишиха с 9,5%, а във Франция - с 3,4%, докато в Обединеното кралство е отчетено понижение с 5,1%.
Според ACEA продажбите на нови автомобили в България нараснаха през февруари с цели 42,2% до 2559 броя от 1800 броя година по-рано и след тяхно повишение с 36,8% през януари. По този показател нашата държава е изправена единствено от Хърватия, където беше отчетен ръст на регистрираните нови автомобили от 46,8 на сто. За първите два месеца на настоящата година новите автомобили, регистрирани в България, се увеличиха с 39,5% до 5024 спрямо 3602 за същия период на 2017-а година, като в процентно изражение нашата страна се изравнява с Хърватия на върха на тази класация в рамките на ЕС.
Трябва да се има предвид, че продажбите на автомобили са оценявани като един от водещите показатели за състоянието на европейската икономика, като данните за февруари са пореден добър сигнал, че икономическият подем в ЕС през 2017 година вероятно ще се пренесе и през настоящата година и са предпоставка, че продажбите на нови автомобили ще продължават да нарастват и през следващите месеци.
Едноличен лидер за пореден месец при продажбите на нови автомобили през февруари е френската автомобилна групировка PSA Group, произвеждаща марките Peugeot и Citroen, с ръст на продажбите с цели 67,6% спрямо година по-рано, следвана от германския автомобилен концерн Volkswagen AG (повишение с 9,4%) и другата голям френска компания - Renault Group, произвеждаща марките Renault и Dacia (повишение с 6,8%). От останалите по-значими автомобилни компании на Стария континент, германската Daimler Mercedes отчита повишение на продажбите с 3,6%, докато продажбите на друга водеща немска компания - BMW Group се свиват през февруари с 0,9%, а на италианската FCA Group - с 4,3 на сто.
Повишението с 9,4% при продажбите на автомобили от страна на Volkswagen AG е придружено и от известно увеличаване на неговия общ пазарен дял през февруари до 24,2% от 23,1% година по-рано, като германският гигант остава лидер на пазара на автомобили в рамите на ЕС. Това е знак, че водещият европейски производител на автомобили продължава да се възстановява постепенно от най-голямата бизнес криза в 78-годишната история на компанията, свързана със скандала с фалшивите тестове на отделяните вредни газови емисии от нейните дизелови автомобили. Продажбите само от марката автомобили Volkswagen се повишиха през февруари с 9,1% на годишна база до 122 674 броя автомобили.