Стадионът на "Атлетико" (Мадрид), в оригинал "WandaMetropolitano", е проектиран да отговаря на най-високите стандарти за комфорт, безопасност и видимост. Новото спортно съоръжение бе открито на 16 септември 2017 г. и вече е избран за домакин на финала в Шампионската лига през 2019. Но това все още не означава, че е готов за отговори на изискванията на боготворящата футболната игра, испанска публика. Довършителни работи в околностите на съоръжението, все още строящата се офис-сграда, залепена за стадиона, недовършеният паркинг и най-вече...изключителното течение, което се създава на трибуните, от проектираните да бъдат модерни, отвори на покривната част, правят така, че феновете все още да казват, че техният стадион е "нешлифован".
Лично се убедих в некомфортността на "Уанда", гледайки на живо срещата от испанското футболно първенство между "Атлетико" и "Лас Палмас", завършила 3:0 в полза на домакините и успях да дочуя на "живо и директно", коментарите на някои от зрителите, сред които имаше и мои сънародници. Факт е, че не само някои от съдружниците в мадридския клуб са българи, но и един от най-важните членове в екипа на треньора Диего Пабло Симеоне, домакинът Димо Пиличев.
Българската връзка на "Уанда Метрополитано"
Този, роден в България, член на "колчонерската фамилия" има своя любопитна история. Димо работи в "Атлетико" над 10 години, като в началото помага в Детско-Юношеската школа, където се и запознах с него. Цели 18 отбора от по-ниските категории в спортната база на "Атлетико" зависеха от координаторските способности на този дребничък българин. Димо бе привлечен в първия отбор лично от наставника Чоло Симеоне и бързо се превърна в нещо повече от домакин, не само защото има треньорски лиценз от Национална Спортна Академия в България, но и заради изключителния професионализъм, с който изпълнява своите задължения в клуба. Говори се "под сурдинка", че Димо е още една "звезда" в екипа на Симеоне, като върти повече километри в тренировките от много играчи в поставяне и отстраняване на конуси, пики, фитнес уреди, допълнителни врати и т.н...
Но да се върнем към "Уанда". Смея да твърдя, че познавам добре концепцията за футболен стадион, която имат испанците. Посетила съм лично всички стадиони на отборите участници в Примера, както и голяма част от съоръженията на втородивизионните тимове. Да не говорим за безбройните квартални игрища, на които съм прекарала съботите и неделите си, къде като треньор по физическа подготовка, къде като зрител. Именно заради това имах огромно желание да изгледам на живо една среща на новия стадион на „Атлетико“, за да се придобия пресни впечатления от съоръжението. Не е далеч от истината мнението на публиката, че е "нешлифован диамант", на който му трябва съвсем малко време...и още бюджет, за да се превърне в първокласен стадион, на който могат да завиждат спортни центрове като новия стадион на „Атлетик“ - „Сан Мамес“ в Билбао, или "Корнелия ел Прат" на „Еспаньол“ в Барселона.
История на "Уанда Метрополитано"
Името "Wanda" идва от Wanda Group, една от водещите компании в областта на недвижимите имоти, спорта и развлеченията по целия свят. Спонсорът на стадиона също има процент в акционерното участие на клуба. Връщайки "Metropolitano" като част от названието, клубът от испанската столица възстанови името на стария градски стадион, на който отборът приема своите съперници преди повече от 50 години, преди да се премести на вече обявения за събаряне "Висенте Калдерон".
"Уанда Метрополитано" първоначално бе открит като спортен център на 6 септември 1994 г. с името "Стадион Мадрид", приготвен да приеме състезания по лека атлетика и бе "черешката на тортата" в кандидатурите на Мадрид за столица на Олимпийските игри през 2012, 2016 и 2020 г. В рамките на тези три проекти, бе и обявен за Олимпийски стадион на Мадрид, въпреки че това никога не е било официалното му име. По популярното сред обществеността бе "La Peineta", идващо от формата на една от трибуните, наподобяваща гребена-диадема, който испанските дами си слагат в косите, когато обличат националната фламенска носия. През 2008 г., след провала и на трите опита на Община Мадрид да се сдобие с домакинство на Олимпийски игри, собствеността на стадиона премина във футболен клуб „Атлетико“ Мадрид.
Основни характеристики на "Уанда Метрополитано"
Новото съоръжение се намира в североизточната част на Мадрид, до околовръстния път М-40, съвсем близо до летище "Адолфо Суарес" и панаирният град IFEMA. Капацитетът на стадиона е 68 000 зрители. Клубът реши да даде приоритет на ширината, комфорта и сигурността на публиката срещу възможността за по-голям брой зрители. Вътрешното оформление дава възможност на феновете от различни сектори да бъдат много близо до терена. Стадионът разполага с 1000 паркоместа до самата сграда, като в допълнение са предвидени още 3000, които в дните на мач да бъдат запазени изключително за феновете, закупили карти за паркиране.
Парцелът на новия стадион е 88 150 кв. м. Южната зона е предопределена за концерти и социални събития. На север секторите са замислени като семейни, именно там се намира и "Зоната без дим" (има 19 000 места на стадиона, на които е абсолютно забранено пушенето).Този модел е иновативен за Испания. Западната фасада е посветена на легендите на клуба, където се намира "ElPaseo de lasLeyendas", отдаваща почит на футболистите, играли 100 или повече официални мача с бяло-червения клуб. В югозападната част феновете са главни герои. Там е поставен флаг от 338 кв. м, най-големият, правен някога в Испания. В непосредствена близост се намира грандиозна статуя с мотото "Кураж и сърце", позволяваща на желаещите да правят снимки от една от най-емблематичните гледки към новия стадион.
Иновация и модернизъм
"Уанда Метрополитано" е сграда, изградена от уникален материал - бетон, който е отговорен не само за носещата конструкция, но и за нейната крайна форма, върху която лежи лек покрив, корониращ съоръжението с хомогенизационен елемент. Сградата има двоен хроматизъм: светлосивото на бетона и белия покрив, с изключение на червения канал, който го очертава. Покривът се състои от 46 500 квадратни метра стъклопласт и политетрафлуоретиленова повърхност, която има максимална височина 57 метра над игрището. Структурата не е хоризонтална, но има различни височини, което води до вълнообразен формат, много емблематичен и запомнящ се, ефект.
"Уанда Метрополитано" е първият 100% LED стадион в света след постигнатото споразумение на клуба с Philips Lighting. Впечатляващото покритие включва динамично осветление Philips VayaFlood с повече от 16 милиона цвята. Комбинацията от тази технология и динамичното осветление Philips ColorKinetics позволява да се създават светлинни спектакли, което прави от стадиона един от най-иновативните и водещи в света. Осветлението може да се променя в зависимост от събитието или момента.
Устойчив стадион
В проекта са взети предвид и енергоспестяването и опазването на околната среда. "Уанда Метрополитано" подобрява енергийната ефективност и намалява емисиите на CO2 чрез използване на осветление с LED технология, оптимизира инсталацията за климатизиране и използва слънчевата енергия при производството на топла вода.
Повече от спортно място
Освен използването му като спортно място, комплексът е проектиран да посрещне всички видове събития и бизнес срещи с над 11 000 кв. м площ, посветена само на това. Общо 88 000 кв. м са в услуга на спорта и социалния живот в испанската столица. Метростанцията на линия 7 "Метрополитън стадион" е една от най-големите и най-впечатляващите в транспортната мрежа на Мадрид, където ясно се забелязва отношението и уважението на Общината към ценностите, които представлява футболен клуб "Атлетико" (Мадрид).