Чуйте ария на Марженка от операта „Продадена невеста“ на Б. Сметана в изпълнение на Виолета Шаханова
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Над 70 оперни роли, изключително голям камерен и кантатно-ораториален репертоар – това е краткото описание на творческия път на една от водещите солистки на Русенската опера Виолета Шаханова. Тя е родена в Русе, където е открита от певицата и вокален педагог Снежина Якимова. Завършва Музикалната гимназия в родния си град, след което и Музикалната академия в столицата в класа на проф. Елена Киселова. Специализира при проф. Октав Енигареску от Букурещката опера и консерватория. Дебютът ѝ е през 1971 година в Русе с две главни роли – на Каролина в „Тайният брак“ от Чимароза и Луиза в „Годеж в манастира” от Прокофиев. Следват успехи в големи роли като Микаела в „Кармен”, Мими и Мюзет в „Бохеми”. Бързо се утвърждава като основна изпълнителка на лиричния сопранов репертоар. Сред ярките ѝ постижения са: Сузана от „Сватбата на Фигаро”, Марженка от „Продадена невеста”, Фрау Флут от „Веселите уиндзорки”, Лина от „Стифелио”, Дона Елвира от „Дон Жуан”, Зорница от „Луд Гидия”. За последната получава голямо признание и от критиката, и от композитора – Парашкев Хаджиев, който избира нея за премиерния състав. Овладяла проблемната си партия, Виолета Шаханова (Зорница в „Луд Гидия“) постига убедително музикално и сценично пресъздаване на образа, отсенявайки го с разнообразни нюанси – и във вокален, и в актьорски план – пише проф. Боянка Арнаудова. Виолета Шаханова е наистина достойна продължителка на традицията в интерпретацията на прекрасната Зорница, завещани ни от именити лирични сопрани от българския оперен театър. Участва и в първата българска филмирана телевизионна опера – „Слугинята господарка“ от Перголези. Тази роля тя изпълнява с голям успех в още четири премиерни сценични реализации в Русе и други градове на страната. На 2 октомври 2007 година Виолета Шаханова дебютира в монооперата „Човешкият глас“ от Франсис Пуленк. Тежкото заглавие е предизвикателство за всяка певица и във вокално отношение, но и в интерпретаторско. Почти час тя е сама на сцената и преживява различни емоции, които я водят от една крайност в друга. Успехът е голям. Диригентът Лудовиг Бач, който гледа представлението в Констанца, пише: В това 34-то издание на Оперния фестивал в Констанца най-силно впечатление остави у мен една българска певица, Виолета Шаханова. В изключително тежката моноопера на Пуленк, която познавам от специализацията си в Париж, тя показа не само ярка певческа дарба, но и силен актьорски талант – игра като родена драматична актриса. А интерпретацията ѝ в музикално отношение беше изключителна. Фразира великолепно, при това на перфектен френски. Освен оперен репертоар Шаханова има зад гърба си голям брой камерни и кантатно-ораториални произведения. Отново ще цитирам критиката: Виолета Шаханова е изпълнител, чиято творческа и артистична активност в областта на камерното изпълнителство е наистина завидно – пише музиковедът Ива Чавдарова – Малцина са певците у нас, които поддържат равнище и репертоар в една толкова трудна и специфична сфера. Пиететът ѝ към вокалната лирика действително личи в рафинираната линия на фразата и детайла, в деликатните модификации и превъплъщения на тембъра, както и в усета ѝ към точния, характерен вокален щрих...