Българското общество трябва да приеме едни определени вече оценки към един период, който науката категорично определя като тоталитарен режим. И от тази гледна точка , независимо че някаква част от обществото има друг тип спомени, историческата наука доста категорично се произнася за тоталитарния, насилническия характер на този режим.
Историците са категорично единодушни (независимо от политическите им симпатии или антипатии), че този режим упражнява насилие. Йова е характерна черта, която никой историк не оспорва, посочи историкът:
Когато се изнесат ясно дадените факти (те понякога са толкова категорични, че те не се нуждаят и от някакви точно формулирани оценки), когато представим лагерите, изселванията, преследванията, забраните за политическа дейност - всичко това само по себе си налага определен тип оценки.
Относно тезата на левицата, че трябва да се представят и добрите страни на периода на комунизма, Вачков изтъкна:
Трябва да имаме предвид, че това не е просто режим като режим, който има своите недостатъци или своите успехи. Тук говорим за един тип режими, който във всички европейски държави е категорично осъден. Един режим, който се е градил на насилието. От тази гледна точка да се настоява да се представят някакви добри страни, и то да си извеждат в програмата като характеристики, тоест да се настоява да влязат в програмата такива неща, това означава да се промени цялостно отношението към този период. Какво означава това? Да кажем: „Това е насилие, но виждате ли, насилието може да има и добри страни“. Това ли искаме да кажем на нашите деца? На това ли искаме да ги научим? Че насилието може да решава проблеми? Че то е приемливо в някакви граници? Тук въпросът е много морален, много сериозен - какви деца, какви нагласи искаме да изграждаме.
Програмата по история за десети клас е добре балансирана програма, подчерта доц. Вачков. Тя успява да подреди и организира преподаването по история на един много дълъг период, допълни той:
И същевременно да се даде възможност учениците да изучават в по-голяма степен по-новата история, защото това наистина доскоро беше проблем. Новата история някак не се преподаваше в достатъчна степен.
В учебниците в Румъния например на този период е отделено много голямо място и много силно е изведен именно насилническият характер на режима, направи паралел доц. Даниел Вачков.
Цялото интервю слушайте в звуковия файл.