Съчетаването на двете понятия е необичайно за нас, но в страните от западната част на Европа то назовава направление в педагогиката и реална практика. За разлика от терапията, необходима в случаите на преживяна от детето травма, педагогиката на травмата има различни задачи. Преди всичко педагозите, социалните работници и всички, работещи с деца, би трябвало да разпознаят в поведението им признаците на преживяна травма, за да ги насочат към специализирана помощ.
В самата всекидневна работа с непълнолетни, преживели травма – в училище или в социално заведение – е необходимо да се знае какво е въздействието на травматичните събития върху младия човек, за да се намерят специфични подходи към възпитанието и обучението му, така че да то да не задълбочава проблема, а да води към стабилизиране на личността и изграждане на положителни модели на общуване.
ФИЦЕ – България, сдружение за педагогическа и социална помощ за деца, организира обучения по педагогика на травмата с участието на австрийския психотерапевт Херман Радлер, специалист с дългогодишен опит в работата с деца и младежи, преживели травматични събития. В рубриката „Всичко за образованието“ Дашенка Кралева, председателка на Управителния съвет на ФИЦЕ – България, разказва за опита на австрийски организации, работещи с деца в риск и за необходимостта от обучение по педагогика на травмата.