Застрахователи предупреждават за хаос в автомобилното застраховане от догодина. Според тях няма яснота нито за принципите, по които ще се поощряват шофьорите, нито за наказанията, които ще им струват по-скъпа застраховка "Гражданска отговорност". Никъде все още не е определено и кой колко ще плаща за полицата, според системата, която трябва да наказва нарушителите и да поощрява редовните шофьори.
Въпреки че до края на октомври трябваше да са готови правилата и критериите, по които ще работи системата бонус-малус, от следващата година все още нищо не е ясно, а застрахователи твърдят, че само са чували как трябва да оформят полиците. Юрий Тодоров от Асоциация "Застрахователна сигурност" обясни:
Самите застрахователи в момента не са наясно. Имаме някаква представа общо кои критерии би трябвало да са вътре, но как точно те работят се съмнявам, че на някого му е ясно.
В много от системите на Запад има значение на колко си години, в кой район управляваш колата, колко деца имаш, колко често я караш, какви километри минаваш и т.н. и т.н.
Тодоров е категоричен, че при това положение не може да се изчисли и стойността на полицата и всякакви числа са спекулация:
Трябва да е ясно: до тук тази премия се отнася за автомобила, а от тук нататък тя се отнася за водача.
Бел.ред. Бонус-малус – Същността на системата "Бонус-малус" е да направи полиците "Гражданска отговорност" скъпи за водачите, които често причиняват ПТП, а на по-внимателните да предостави по-големи отстъпки. "Бонус-малус" – терминът може да се преведе като "отстъпка-надбавка". "Бонус"-отстъпка, се дава за безаварийно шофиране, а "малус" е надбавка за количеството аварии, които водачът има към момента на сключването на застрахователния договор. Тази система е икономически стимул за добро шофиране. Павлинка Кирилова, експерт "Застраховане".