Райна Кабаиванска казва, че оперният певец е като цирков артист: върви по въжето, без да има предпазна мрежа отдолу
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Ако се пее с добра техника и младите могат да пеят трудни роли. В това е убедена Райна Кабаиванска, чиито ученици и стипендианти от майсторските класове участват в премиерата на "Норма" на сцената на Софийската опера и балет.
Като оперна певица с над 50-годишна световна кариера, маестра Кабаиванска е категорична, че "Норма" е изключително трудна опера - не само вокално, но и сценично. Затова и големите театри в продължение на много години, след като Мария Калас пее Норма (1954 г., в Ню Йорк) и по думите на Кабаиванска прави "революция с нея", избягват да поставят това заглавие на Белини.
В последните години обаче отново някои от оперните театри правят "Норма", защото има певици с по-широк диапазон и добро сценично присъствие. И все пак, да се поставя "Норма" с млади певци е много голям риск, отбелязва Кабаиванска. Тя обаче си позволява този риск, защото е убедена, че ако младият певец има качества, трябва да преодолее и най-тежките задачи. С усмивка допълва, че оперният певец е като цирков артист: върви по въжето, без да има предпазна мрежа отдолу.
Спектакълът, който е съвместна продукция на Нов български университет и Софийската опера и балет, има два състава с изключително талантливи млади оперни певци от Италия, България, Корея, Чили и Испания. Режисурата, сценографията и костюмите са дело на Уго да Ана, а диригент е маестро Григор Паликаров.
В ролята на Норма ще се превъплътят Марили Санторо(Италия) и Радостина Николаева - солист на Софийската опера и балет. В останалите централни роли са Елиза Барберо, Шин Дже Банг, Даниела Нинева, Йонгхюн Риу, Костадин Мечков, Мануел Родригез, Страхиня Джокич и Роксана Ерера.
За да имат младите певци реализация, Райна Кабаиванска е убедена, че трябва да притежават не само много добри вокални качества, но и интелигентност и много артистичност. Категорична е, че и днес, както и преди - във времето, когато тя е била на върха - в златните години на операта, е добре да стигнеш върха, но е важно и да се задържиш на него. А за да успееш борбата е жестока.