Анализ на Института пазарна икономика, публикуван в понеделник, провокира бурни дебати след като коментира ефекта от навлизането на хипермаркетите и модерните търговски формати у нас. Десислава Николова от ИПИ обясни в предаването "Преди всички" по "Хоризонт" сподели, че анализът се базира на данни на НСИ и Евростат, а основната му цел е била да се приземи дебатът за значението на модерната търговия у нас, тъй като често нападките срещу форматите не почиват на истини и факти, а изхождат от частни интереси и намират отражение в определени партии, които се поддават на популизъм.
Факт е, че търговските вериги имат своите изисквания към партньорите, с които работят. Трябва да се осигурят определени обеми, трябва да се гарантира качество, стандарти, които тези производители да изпълняват, и това на някои не им харесва. Наистина търговските вериги пък осигуряват един огромен пазар. Между другото, това, което виждаме като една нова практика, е, че дори част от веригите предлагат на своите контрагенти да надскочат местния пазар и съответно, да имат възможност за пласменти.
Самият факт, че основните български производители и на млечни, и на месни продукти, ги намираме в търговските вериги, дългосрочно са там и знаем, че можем да ги намерим там, означава, че в крайна сметка плюсовете от това ти да работиш с търговските вериги, са много повече.
Веригите не убиват родното производство, сочи анализът:
Ние си направихме труда да съберем данни от всяка една от големите компании и това, което те ни подадоха като информация, е, че между 60 и 70 процента от оборотите им се дължат на местни доставчици. Разбира се, много е спорно какво точно наричаме "местна стока", защото може да бъде стока на български фирми, а може да бъде и стока на български фирми с изцяло български суровини, което, общо взето, такова нещо няма в момента в България.
Друг мит, който изследването развенчава, е, че навлизането на търговските вериги води до закриване на малките магазини:
Ние виждаме от анализа, че всъщност традиционната търговия запазва своите обороти последните няколко години. Между 2012-а и 2015 година сме анализирали данните и това, което се вижда, е, че оборотът реално остава непроменен.
Навлизането на търговските вериги води до изсветляване на сектора, констатира Иванова. Официално декларираните заплати в тях са около 2 пъти по-високи от тези в малките магазинчета, където често се декларира и заетост на половин ден.
Ако се погледне, броят заети в целия сектор: "Търговия на дребно", се виджа, че той от 2005-та година досега той расте. Тоест не можем да говорим наистина за загуби на работни места, за изтласкване на малките магазини в този сектор. По-скоро говорим за запазване на дела на малките магизини.
Интервюто на Веселина Миланова с Десислава Николова можете да чуете от звуковите файлове.