Репортаж на Наталия Ганчовска за предаването ''12+3''
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Първите зарядни станции за електромобили на Столичната община ще бъдат пуснати в експлоатация до средата на септември, съобщиха от браншовата организация.
Първите две публични зарядни станции се монтират в района на НДК, съобщи Боян Захариев:
Това е един наш съвместен проект със Столична община и част от един модел, в който лекотоварни автомобили, вече има един такъв, който извършва сметосъбирането в централна градска част около НДК и в парковете, те ще се увеличат тези камиончета, ще зареждат на тези станции. Но идеята на Столична община е, разбира се, тези станции да бъдат пуснати най-вероятно безплатно към момента и за публична употреба.
По информация на индустриален клъстър "Електроавтомобили", този тип превозни средства са между 2 000 и 2 500, като в това число се включват и електробусите в София и Бургас, плюс още един, който предстои да бъде пуснат в движение в Габрово. Бройката се допълва от около четири хиляди хибрида. Паралелно с това са изградени и 80 зарядни станции, които обаче все още рядко се използват.
Електрическата мобилност навлиза все повече в България, както в бита, така и в индустрията, отчитат от бранша и прогнозират между 30 и 50 на сто годишен ръст на електромобилността оттук нататък.
В България вече се произвеждат електрически велосипеди и скутери, работи се и над модели автомобили и електрически микробус, произвеждат се зарядни станции, както и различни части и елементи за електромобилната индустрия по света, а това е изключителен шанс за българската индустрия, коментира Боян Захариев. Той даде пример с успешен модел на електрическа тротинетка, разработена съвместно с Румъния. От два месеца моделът вече е на българския пазар:
Това е превозно средство, което може да пренася човек до 125 килограма на разстояние до 40 километра с едно зареждане в обикновен контакт. То може да се движи както по велоалеи, така и по тротоар или по пътната мрежа в градски условия. Два-три дни спокойно можете да се движите в града с едно зареждане.
Друг успешен пример е заводът в Годеч, който произвежда електрически компоненти за влаковите композиции по цял свят.