До момента ние не сме получили отговор каква е икономическата логика да се обхванат първи, втори и трети клас пътища в тази тол система. Не сме получили и отговор колко ще струва издръжката на тази тол система. Тази издръжка ще рефлектира върху цената на самия тол. Икономическата логика на тол системата е, че трябва да се съберат едни пари, а тези пари ще се съберат срещу нещо, което го няма, така че нещата са доста комплицирани.
Завишените транспортни разходи ще повлияят и на стоките в големите хипермаркети и на базата на това всички цени ще тръгнат нагоре, добави още Лалов. Той обясни, че не се е провела нито една кръгла маса по темата за тол таксите с участието на Националното движение на българските превозвачи:
До момента организациите, които се занимават с тол системата, не са провели нито една кръгла маса с професионалисти. Все пак в един спор се ражда истината, но звучи несериозно ние да ги каним на преговори. Безплатен обяд няма, но се оказва, че само ние ще платим този обяд. След като ние ще плащаме, а няма да поръчваме музиката, ми звучи несериозно ние да не участваме в този разговор и да нямаме своите въпроси.
Ако човек си направи труда да направи проверка в портала за обществени поръчки, ще се запознае с документацията и с обявяването на обществената поръчка за тол системата и с това, че изискванията към кандидатите са много сериозни. Това обясни в интервю за предаването "Преди всички" на програма "Хоризонт" адвокат Милана Кривачка, експерт по обществени поръчки:
Прогнозната стойност на обществената поръчка е 200 млн. лева. Първото изискване към участниците е да могат да разполагат с финансов ресурс в размер на 100 млн. лева. Това означава, че участникът трябва да разполага с тези пари, тоест да ги има в банковите си сметки, а от друга страна да може да си осигури такъв ресурс чрез кредит от банка, а една банка няма да даде такъв кредит, ако няма съответното обезпечение от страна на участника. Второто изискване, което е много важно за тези, които ще проектират и изграждат тол системата, е да имат опит в изграждането на поне една тол система. Една такава тол система се изгражда винаги от страна на една държава, което означава, че този участник трябва да е изградил поне една тол система в дадена европейска държава. Всички тези изисквания показват, че това не е някаква обществена поръчка, в която всеки може да участва.
Цялото интервю с Красимир Лалов и Милана Кривачка можете да чуете от звуковия файл.