Не. Това не е съвсем точно, тъй като документите, подготвени за процедурата за избора на нов тип боен самолет, бяха изпратени за становище в Института по отбрана две седмици, след като господин Радев, тогава генерал Радев, напусна армията вече. Институтът по отбрана е готвил становище по документи. После те са дискутирани в различни формати в Министерство на отбраната. Имаше сериозен експертен дебат, но за конфликт не мога да говоря. За забавяне също, тъй като от този момент до изготвянето на крайния вариант - изпратения вариант на искането за предложение, изминаха около два месеца, от които около един беше в очакване да бъде назначен нов командир на Военно-въздушните сили и съответно той да поеме ръководството на борда за управление на проекта.
Тодор Тагарев каза също, че неговото мнение за това от какъв боен самолет се нуждае България се различава от изложеното в позицията, финализирана от кабинета „Герджиков“:
Да, експертното ми мнение се различава в някои елементи от това, което беше представено от Борда за управление на проекта. Аз съм изразил това свое експертно становище по начина, по който то се изразява. То беше поискано от ръководството на Министерство на отбраната. Аз го представих на ръководството на Министерство на отбраната с предложение съответно как да се продължи по-нататък.
Във връзка с изслушването Тодор Тагарев обясни още:
Ще се опитам да дам отговор на всички въпроси, които възникнат. Подготвил съм едно изложение по въпроси, които са ми изпратени писмено и то е фокусирано най-вече върху това какъв е моделът за избор – дали този модел за избор на едно от отправените предложения включва всички изисквания или поне всички наши ключови изисквания и дали предвижда коректно оценяване на представените предложения. Аз там имам някои забележки и ще се опитам да ги изложа пред комисията.
Тагарев допълни, че неговите забележки не са свързани с начина, по който е била игнорирана една от офертите, но посочи, че ако има въпрос за това, може да даде отговор.
Във връзка с изключването на една от офертите за изтребители Тагарев коментира още, че това вероятно е направено „правомерно, погледнато чисто формално“:
Тъй като в нашето искане за предложения беше заложена една схема за финансиране за изпълнение на проекта, която изглежда е неприемлива за някои от доставчиците, но тази схема според мен (и това беше казано ясно на различни равнища) подлежи на преразглеждане.
Според мен нито министър на отбраната, нито тази комисия има право да предопредели избора на самолета. Това, което трябва да се направи и от изпълнителната власт, и от парламента, е да направи така, че ние да изложим всички наши изисквания, всички наши очаквания и да сравним предложенията по възможно най-коректния начин, обобщи Тагарев и посочи, че сред основните критерии при придобиването на боен самолет не е само цената, а също и ефективност и наличност на платформата (за въоръжение на изтребителите), както и участието на индустрията в поддръжката.
Тодор Тагарев смята, че има две концепции по отношение на модернизацията на нашите ВВС, които си противоречат. Той напомни още, че закупуването на нови изтребители не означава, че ремонтът на самолетите МиГ отпада от дневния ред.
Интервюто с Тодор Тагарев можете да чуете в звуковия файл.