Началото на единната национална онлайн платформа за обществени поръчки, която да ограничи корупцията и бюрокрацията, беше отложена за края на следващата година, вместо да е готова на 1 юли. Срокът бе записан в Закона за обществените поръчки и сега и той трябва да бъде преработен. В сегашния му вид от 1 юли министерства, други ведомства и общини трябваше да използват единна национална електронна платформа, за да публикуват решенията, обявленията и поканите за участие в обществени поръчки. През нея кандидатите трябваше да могат да подават онлайн заявления за участие и оферти. Платформата не е готова, не е избрана и компанията, която да я изработи, тъй като поръчката бе обжалвана няколко пъти. Тече търг за избор на изпълнител и са събрани оферти, комисията ги разглежда, предстои да ги оцени. За проблема се разбра след сигнал от бизнеса, а казусът породи дискусии дали имаме волята да се изправим пред корупцията с подобна платформа и дали отлагането ѝ няма да доведе до правни рискове и последици за страната ни.
Според адвокат Петър Бакърджиев от Института за правни анализи и изследвания с невъвеждането на тази платформа в срока, предвиден от закона, България нарушава и не изпълнява ангажиментите си, които произтичат от споразумението за партньорство с ЕК, което би могло да има последици за страната ни.
По отношение на обжалването, той каза, че не могат да бъдат обжалвани обществените поръчки, а ако бъдат обжалвани, то нито КЗК, нито ВАС ще се произнесат в полза на жалбоподателите. Адвокат Бакърджиев обясни:
Тъй като въвеждането на национална електронна платформа за обществени поръчки е държавна политика, тя, разбира се, зависи от държавата, а пред КЗК и преди ВАС се подават жалби срещу действията на възложителите. Въвеждането на тази платформа е извън волята на възложителите на обществени поръчки, което означава, че тези жалби няма как да бъдат уважени точно на това основание. Друг е въпросът, че с невъвеждането на тази платформа в срок, както е предвидено в закона, България не изпълнява ангажиментите си, които произтичат от споразумението за партньорство с ЕК, което пък е предпоставка за регулярно изпълнение на програмите, свързани с еврофинансиране (в това число са еврофондовете). Неизпълнението на това споразумение за партньорство с ЕК, както и неизпълнението на Националната стратегия за обществени поръчки, за България не е новост. Очакванията на ЕК по отношение на Закона са обществените поръчки, че той ще бъде приет от НС до средата на юли 2015-а, както предвиждаше планът за изпълнение на националната стратегия, беше факт през 2015-а година. Така че – това е второто забавяне. Ту се очертава един много интересен момент. Тези действия имат чисто политически характер.
Пълния коментар по темата можете да чуете от интервюто на Лора Търколева с адвокат Петър Бакърджиев в звуковия файл.