Мариана Банчева коментира още, че е необходим точен анализ в отделните населени места относно отпадането на децата от училище, като посочи:
Хубаво е наистина да се говори на национално ниво, но трябва да може да се направи много сериозен и точен анализ какво се случва на съответното населено място.
Хубаво е да има мерки, хубаво е да има национални програми и политики, но те в никакъв случай не могат да помогнат да се решат разнообразието от проблеми и от вариации на причини, които предизвикват отпадането или необхващането на децата в детската градина или в училището в различните населени места.
Експертът подчерта още, че причините за отпадането на деца от първи до четвърти клас са различни от тези за отпадането в гимназиалния етап. Тя изтъкна, че особено голям проблем за нашето образование е формалното присъствие в училище, което е равносилно на отпадане:
И това присъствие всъщност въобще не е проблем на маргинализирани или социално уязвими групи, а всъщност е много разпространено в ред на брой и то достатъчно престижни училища, каза Мариана Банчева, като подчерта, че този проблем се нуждае от сериозен анализ:
Какво се случва, за да се обезцени образованието, особено в последните класове, е въпрос на много сериозен анализ.
Какво се случва с образованието от 5-и до 7-и клас – за това, че всъщност деца, които са преминали националното външно оценяване в края на 4-ти клас изведнъж показват изключително ниски резултати в края на 7-и клас, е друг въпрос, който сериозно трябва да бъде анализиран.
През последните години прекалено много внимание се отделя и се акцентира върху социални, етнически, културни и всякакви други фактори, а твърде малко се коментира какво се случва наистина в училище.
Експертът отбеляза, че трябва да бъде намерен баланс между подкрепящи мерки и санкции, като подчерта, че подкрепата не трябва да бъде само към родителите, а да е насочена и към училището, което не трябва да бъде оставяно само да се справи.
Мариана Банчева цитира данни, според които обхващането на деца в детските градини и началните класове спада:
Преди само около две седмици бяха сериозно дискутирани проблемите, свързани с обхващане на децата в детската градина и въпреки целите, които България си е поставила - така наречените „Цели на хилядолетието“ (един път бяха свързани с отчитането им към 2014-2015, сега има нови показатели и целеви стойности, всъщност въпреки политиките, които бяха направени през 2006-2007 и нататък), всъщност се оказа, че обхващането на децата в детска градина намалява и това е изключителен феномен. Какви са причините? Причините са много вариативни.
Втората констатация е, че намалява и броят на обхващането на децата в началните класове и това е нещо, което по някакъв начин трябва да бъде адресирано на ниво населено място - тоест общината и съответните структури, които отговарят за проследяване на децата и за насочването им към институциите, свързани с образованието, трябва просто да си свършат работата. Това не е нещо, което е ново или тепърва трябва да се открива.
Цялото интервю с Мариана Банчева от Института за прогресивно образование може да чуете от звуковия файл.