Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
България остава една от трите страни в Европейския съюз, в които единният еврономер за спешни повиквания 112 няма алтернатива за хората със слухови и говорни проблеми. Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията има амбицията да промени това и да осигури равностоен достъп до услугите на спешния телефон, като заслугата за придвижването на въпроса е и на застъпнически организации.
В предаването "Хоризонт до обед" експертът по жестови услуги и застъпничество Даринка Борисова от екипа на фондация "Заслушай се" разказа повече за идеята:
Всъщност инициативата за достъпа на хората с увреждания до тел. 112 е на наша партньорска организация, с която работим. Те започнаха тази инициатива преди повече от две години. Това е Асоциацията на гражданите с увреден слух в България. Понякога няколко секунди или минути са решаващи за живота на един човек. От една законодателна инициатива зависи животът на много хора, които могат да са в опасност.
Услугата, която ние предлагаме, е видеожестов превод. Когато на място е дошъл медицински екип, ние можем да осъществим контакт с него чрез тристранна видеовръзка: преводач, глух потребител и чуващ потребител - в случая лекар. Самото обаждане към "Бърза помощ" беше останало висящо и точно затова Асоциацията работеше, за да може да се направи мобилно приложение, което да изпраща локацията, където има пострадал глух човек.
Трябва да има по-достъпни варианти освен смартфоните, твърди Борисова:
Има много глухи хора без такова устройство. Те са с по-нисък социален статус. Ние бяхме направили кампания за събиране на смарт устройства, които раздадохме на точно такива семейства и глухи. Ако държавата направи такова мобилно приложение, с видожестовия превод можем да затворим целия кръг - специално за спешната медицинска грижа.