Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Диян Стаматов: Необходими са отделни учебници за децата от уязвимите групи

В образованието се движим на две скорости, казва бившият заместник-министър на просветата

Диян Стаматов
Снимка: БГНЕС

Големият проблем за грамотността на уязвимите групи ученици стои с все по-пълна сила, защото броят на тези деца нараства, а използването на еднакви учебници води до значителното им изоставане. Това каза за предаването "Нещо повече" Диян Стаматов, дългогодишен директор на столичното 119 училище „Михаил Арнаудов“ и за кратко заместник-министър на образованието.

Движим се на две скорости в образованието. Проблемът е, че трябва да се създадат учебни програми за деца от уязвимите групи. Децата билингви трябва да се обучават по други учебници, които им помагат да усвоят българския език на прилично ниво, категоричен бе Стаматов.

В коментар по предложените от БСП промени в Закона за училищното и предучилищното образование Стаматов отбеляза, че това са предложения отпреди няколко години, които се повтарят, без към тях да се прибавя нищо ново

По думите му, за да няма лъкатушене в образованието, което не води до нищо добро, трябва да се следва ясна последователност. 

Законът за образованието е много труден за обединяване на различните политически сили. В момента имаме млад закон, който не би следвало кардинално да се променя, защото не е дал своите резултати, смята Стаматов.

Повтарянето, когато ученикът не усвоява учебния материал, е довело до тенденция на стабилно отпадане на ученици, припомни Стаматов, визирайки дългогодишния опит със стария закон за народната просвета.

В репортаж за предаването "Нещо повече" преподаватели от Сливен, които наесен ще посрещнат децата от ромския квартал „Надежда“ в първи клас, изразиха своята позиция по темата да има ли повтваряне накласа от малките ученици, каквото предложения лансират от БСП:

Много е удачно, защото има деца, за които адаптивният период продължава до 4 клас, особено в нашето училище.

Не за първи път правим това предложение, но досега не е имало никакъв отзвук.

Има ниво, в което чак към 4 клас започват да разбират какво им говорим на български.

Искат ни резултати на матурата в четвърти клас като в българско училище.  Искат резултатите от другите училища да бъдат покрити, което е невъзможно да стане. 

Все повече бумащина има, всякакви информации пишем, всякакви таблици – това са неща, от които никой няма полза, оплакват се преподавателите и допълват, че бумащината им отнема възможността да работят по-качествено с децата. 


Още по темата слушайте в звуковите файлове.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна