Целият ми професионален стаж е минал в полицията, в столицата и то в звена, които са работили директно на улицата и са прилагали полицейските правомощия директно. Бях и директор на СДВР. Мога да кажа, че там въобще не е леко - най-тежката дирекция. Там нямаш време за дълго мислене. Просто трябва да действаш и то да действаш правилно.
Това каза за предаването „Неделя 150“ по „Хоризонт“ новият главен секретар на МВР комисар Младен Маринов. Той припомни че от 1988 г. е в системата на МВР. Той оцени звеното в ГДБОП, които отговарят за сигурността на информационните системи у нас като „изключително адекватни и подготвени“ на фона на вълната от кибератаки по света и изтъкна, че у нас не са били засегнати сървърите на сериозни институции. Според него кадробият недостиг е най-големият проблем в МВР:
За съжаление, като навсякъде в държавата, наистина има недостиг на техническо оборудване, но, като че ли, най-големият проблем е недостигът на служители. От дълги години в системата на МВР съществува една несигурност, нестабилност, липса на възможност служителите да планират бъдещето си и при различните смени на законодателството голяма част от тях - някои от тях емоционално, някои по-предвидливо - напускат системата с оглед да си запазят и да получат това, което заслужено им се полага по закон за прослуженото време. Това доведе до масов отлив от системата, което наруши баланса в нея, наруши приемствеността, тъй като новите хора няма от кой да се научат. Трябва да се учат сами и то в процес на работа. Едновременно се освобождава голямо пространство, което не може да бъде запълнено бързо, тъй като един служител лесно напуска, но трудно се изгражда. Учебните заведения и бази, които трябва да дадат първоначалната подготовка на състава, нямат този капацитет да обучават едновременно 4 000 човека. Хубавото е, че процесът по набиране на нови кадри е напреднал. В момента се обучават над 500, бих казал вече около 700 нови полицаи, които са на различен етап на обучение в Академията на МВР. Предприети са и съответните организационни мерки с оптимизиране на обучителния процес, леко намаляване на неговия срок, със засилване на практическите занятия на служителите. Надяваме се - знаете, от 2018-та ще председателстваме Съвета на Европейскя съюз и тогава ще сме изключително натоварени...
Преди да бъде направена една реформа в системата, тя трябва да бъде добре обмислена и обяснена, категоричен е Маринов, който остава убеден, че МВР трябва да се реформира.
Неяснотата в реформите поражда несигурност и напрежение.
МВР е огромна система, която не функционира сама и, за да се получи реформата, тя трябва да се направи на по-широка основа – и извън МВР, свързано със законодателството и взаимодействието между различните институции.
Маринов заяви, че администрацията е необходима за функционирането на системата, но изрази убеденост, че рискът за личното здраве и живот на служителите на МВР трябва да залегнат като фактор при определянето на възнагражденията им.
Като професионалист знам, че парите никога не стигат, но и ние, за да бъдем по-ефективни, трябва да направим така, че да не ги харчим за неща, които нямат пряко влияние върху борбата с престъпността. Този въпрос най-вероятно ще се разисква между политиците в различните комисии на Народното събрание, но аз смятам, че за да имаме ефективна полиция, първото нещо, което трябва да осигурим, са условията на труд.Благодарение на взетите мерки от 2016-та година от правителството и отпуснатите допълнително бюджетни средства, мога да кажа, че постепенно започва да се подобрява основно материално-техническата база, свързана с моторни превозни средства. Това, което е много важно - средствата за оборудване и лична защита на полицейските служители, но това е свързано с парични средства, с процедури което за съжаление, бави малко нещата. Надявам се до началото на 2018-та година да имаме едни добре оборудвани звена и готови за работа.
В МВР констатират тенденция към оскотяване и озлобяване на обществото, изтъкна Маринов и обвърза явлението с обедняването на хората и спада в нивото на образование. МВР ще съсредоточи усилия в работата с подрастващите и особено с децата от 1 - ви до 4-ти клас.