Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Панайот Рандев: Много е важно в училище да се въведат т.нар. системи за подкрепящи връстници

Снимка: БГНЕС

Една от задачите на родителите, на учителите, на медиите, е да показват на децата къде са границите в човешките отношения, в заобикалящата ни среда. Това подчерта в интервю за предаването "Преди всички" на програма "Хоризонт" психологът Панайот Рандев:

Това експериментиране с границите е особено масово сред юношите и някой трябва да им помогне било то опитен връстник, било възрастен. Трябва да се показва как да се "допрат“, но да не "пресекат“ много тази граница. Ако гледната точка на родителите най-често е забраняваща, това в много от децата повишава интереса. Някои по-плашливи и по-подчиняващи се деца със сигурност ще отчетат тази заплаха, закана на родителя, но повечето няма да я отчетат и ще се отдадат на интересите на своите връстници.

Ефективно е около децата да има по-опитни техни връстници, тоест ако в дадена компания 2-3 отидат някъде, поне един да е малко по-отговорен и по-опитен, така че в даден момент, в който ще се наруши някакъв баланс, той или тя да е този, който да ги въздържи, т.е. много е важна ролята на връстниците, допълни още Рандев:

Един от начините да постигнем това е в училище да има така наречените системи за подкрепящи връстници. Ние смятаме, че училището има само две страни – ученици и учители, но всъщност в целия свят и във всички епохи е имало и по-опитни връстници. Това е довело училищата да въведат като масова практика обучаване на опитни връстници. Например десетокласници и единадесетокласници се обучават как да бъдат лидери, медиатори, ментори на по-млади свои съученици.

Цялото интервю с Панайот Рандев можете да чуете от звуковия файл.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна