Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Идеята е на индиеца Сугата Митра, посветил усилията си в последните години на образованието и училището. Хрумва му по времето, когато работи като специалист във високотехнологична компания в Индия. Луксозната сграда на компанията се намира в съседство с гето и Митра решава да инсталира компютър с интернет на една стена в гетото. Децата от бедняшкия квартал, повечето от които дори не ходят на училище, проявяват огромен интерес към компютъра и не след дълго сами намират начин да боравят с него и да търсят информация. Проблем е основно английският език и Митра намира решението като поканва английски пенсионерки да отделят известно време и по интернет да обучават децата без никаква система и програма. Резултатите са толкова окуражаващи, че методът вече се прилага в повече от 40 страни по света. Той, разбира се, не може да замени изцяло другите форми на обучение, но в определени случаи е изключително продуктивен. Ролята на учителя е да постави задача на децата, която да предизвика интереса им и да изисква те сами да потърсят отговора, събирайки необходимата информация в мрежата. Важно е също учениците да работят в група, за да се допълват и да си обменят идеи и умения. Методът е проучен от екипа на българската фондация „Темпо“, който обучава учители от три наши училища, а те го прилагат в часовете си. Ефектът от този начин на работа е високо оценен от преподавателите, които продължават да го използват в работата си. Ценното в него е, че предлага алтернатива на лекционното преподаване на знания, което отдавна е изживяло времето си, че стимулира естествената любознателност на младите и ги научава как да се справят с изпълнението на задачи, черпейки информация от многобройните достъпни днес източници. Защото „преподаването“ на знания за един свят, който се променя с бързи темпове, обрича училището винаги да изостава от времето си. Кой може да каже точно какви знания ще са необходими утре на децата ни. Важното е те да знаят как да си ги набавят. Милена Ленева, изпълнителна директорка на фондация „Темпо“ представя метода на самоорганизираното учене в рубриката „Всичко за образованието“.