Когато се оплакваме, че днешните поколения не четат книги, дали сме наясно, че любовта към четенето системно и методично се убива в самото училище. Чрез безумния начин, по който се „преподава“ литература, чрез списъците със задължителни автори и произведения, чрез учебните програми по литература, които не са нищо друго, освен пак списъци със задължителни автори и произведения, толкова обемисти, че през тях се „минава“ бегом, чрез порочната система на изпитите, частните уроци, „темите“, наукообразните литературни анализи, които децата често наизустяват, защото са много далеч от техните възможности… Възмутителното е, че това се знае, че е така от десетилетия и че нищо съществено не се променя. Просто се „премества“ един автор или се „изважда“ някое произведение, колкото да се разбуни обществеността, загрижена за патриотичното възпитание, с което училищната литература се свързва най-вече. И така прекрасните четива на нашите и световните класици не само че остават непрочетени, но и са отхвърлени от травмираното съзнание на младите. Що се отнася до съвременната литература… тя почти отсъства от програмата, не остава време. А литература продължава да се пише, качествена литература, близка до съвременното дете. Ако има щастието да расте в семейство, в което се чете, то с радост „поглъща“ незадължителните книжки. Ако ли не – се присъединява към онези полуграмотни нечетящи млади, за които толкова се тревожим. Дали това може да се промени – с голяма вероятност, ако системата допусне, че целта на обучението по литература е да се подготвят читатели, а не да се предадат точно определен пакет знания. Ако децата бъдат научени как да четат и разбират едно произведение, те ще могат да разберат и да разсъждават и върху всяко друго. Начини за това са измислени отдавна, а и нашите учители са достатъчно изобретателни. Просто трябва да им се даде свободата да го направят. За това разговаряме в рубриката „Всичко за образованието“ с Ангел Игов – писател, преводач и баща, един от участниците в организирана неотдавна от Националния център за книгата – НДК дискусия за задължителната литература в училище.